Wilbert Moorman heeft in 2015 met succes zijn Executive MBA bij Business School Nederland afgerond. Hij is nu partner bij Z11Made, een bedrijf dat groeistrategieën maakt voor het MKB. Zelf groeien ze ook hard, in 2019 hebben ze er 5 partners bij gekregen en het doel is om in 2020 verder door te groeien naar 15 partners.​ Zij gaan allemaal onder dezelfde paraplu met het gedachtegoed van Z11Made aan de slag. Een gedachtengoed dat Wilbert samen met zijn partner heeft ontwikkeld in zijn dissertation (eindproject MBA).

Wilbert MoormanAction Learning is de kunst van het vragen stellen om zo achter het echte probleem te komen. Heb jij hier een goed voorbeeld van?
Wij doen zaken met een e-fulfilment bedrijf. Twee jaar geleden kwamen ze bij ons met de vraag of wij een verkoopplan wilden ontwikkelen. Met een grote opdrachtgever hadden ze een driejarig contract en ze waren bang dat het contract niet voortgezet zou worden. Ze waren op zoek naar nieuwe klanten en dus een verkoopplan. Wij zijn aan de slag gegaan en er is nooit meer over een verkoopplan gesproken. Wat bleek was dat het productietechnisch en organisatorisch niet op orde was.

Hoe zijn jullie hier achter gekomen?
Wij hebben een uitgebreid intakeproces, ook wel een Z11-ie genoemd. Eerst sturen wij naar circa 7 medewerkers van een bedrijf een lijst met 50 vragen die ze onafhankelijk van elkaar moeten invullen. Vervolgens hebben wij met elk van hen een persoonlijk interview van een uur. Dit interview doen we volgens de Action Learning-methode, zo prikkelen wij de klant om er zoveel mogelijk informatie uit te krijgen. Dit werkt heel goed om de pijnpunten op tafel te krijgen. Bij deze klant was dat pijnpunt dus niet het verkoopplan. Wij zijn nu al een jaar aan de slag met het productie en organisatorische gedeelte. Dat is nu een stuk efficiënter, wat meer marge oplevert. Hun grote klant is nu tevreden én het blijkt dat ze er nu meer klanten bij kunnen hebben. Nu wordt er wel een verkoopplan opgesteld, alleen vanuit een heel ander perspectief dan voorheen.

Welke problemen zijn het meest geschikt voor Action Learning?
De beste vraagstukken zijn complex, dichtbij de persoon zelf en beïnvloedbaar. Geen reorganisaties of politieke kwesties. Het liefst onderwerpen waar men zelf dagelijks last van ondervindt en zelf invloed op heeft.

Wat doe je precies als Action Learning Coach bij Business School Nederland?
Mensen door de leercurve leiden van onbewust onbekwaam, naar bewust onbekwaam, bewust bekwaam, naar onbewust bekwaam. Dat is het proces wat ik moet faciliteren. Het begint met bewustwording, zorgen dat mensen door die cirkel heen komen. Om dit te bereiken moet er ook tussen de subsetbijeenkomsten mee geoefend worden. Zowel in werk als privé. Dit bespreken we dan weer met elkaar tijdens de bijeenkomsten. Zo kun je stapjes zetten in de cyclus. Dit is natuurlijk weer gekoppeld aan het stellen van goede vragen, de kern van Action Learning.

Waarom ben je Action Learning Coach geworden?
Dat is eigenlijk best wel pijnlijk. Toen ik jonger was, had ik te weinig aandacht voor de ander en was ik teveel met mijzelf bezig. In de loop van de jaren, maar zeker ook door de MBA studie en Action Learning, ben ik erachter gekomen hoe inefficiënt dit is en hoeveel energie je hiermee verspilt. De reden waarom ik Action Learning Coach ben geworden is om er zo voor te kunnen zorgen dat mensen daar eerder achter komen dan dat ik dat deed. Door mijn kennis en ervaring met ze te delen. De studie en Action Learning hebben het mij heel duidelijk gemaakt dat ik hier volle bak mee door moet. Ik geef dit mijn eigen kinderen ook mee, dat is toch wel de ultieme kick.

Wanneer is een Action Learning sessie voor jou geslaagd?
De bewust onbekwaam fase voelt onprettig en leidt tot weerstand. Het heeft tijd nodig om hier doorheen te komen. Het is daarom belangrijk om begrip te hebben voor het ongemak van de studenten. En ook niet onbelangrijk, deze fase kan frictie geven in de subset terwijl ze wel met elkaar door moeten. Ongemak is inherent aan het proces. Wanneer je met de hele groep een stapje kunt zetten in die curve, zodanig dat degene die zich er het minst senang bij voelt, toch bereid is om er energie in te steken, heb je een hele mooie sessie te pakken. Om dit te bereiken moeten mensen zich veilig voelen en zich kwetsbaar durven op te stellen. Op deze momenten wordt echt de meerwaarde van kwetsbaarheid en daarmee Action Learning ingezien.

Dit gebeurt natuurlijk niet in elke sessie, dat kan en hoeft ook niet, maar dit zijn wel de meest waardevolle sessies.

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Merel van der Ham of Anita Moolhuizen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This