Personeelstekort, we weten dat veel sectoren hiermee te maken hebben en het is lastig het op korte termijn op te lossen. Wel kan het ontwikkelen van eigen personeel helpen om hen te behouden en sterker te maken. Zo vertelt expert Edger Gubbels, die zowel HRM-docent is in onze MBA-opleidingen als bij onze samenwerkingspartner Bedrijfskunde Opleiding Utrecht voor ons Fast Track MBA-programma.
Edger heeft vanuit zijn jarenlange ervaring in de assessment- en coachpraktijk 51 Competentie-ontwikkelkaarten ontworpen, een praktische HRD-tool die hulp biedt aan jou als manager of HR-adviseur bij het ontwikkelen van de kwaliteiten van jouw medewerkers. Dit, om het gedragsrepertoire te vergroten, zodat je medewerkers effectiever worden in de uitoefening van hun taken, functies of werk. Momenteel is Edger er ook een doe-boek over aan het schrijven, dat eind van dit jaar uitkomt, waarin al deze competentie-ontwikkelkaarten staan. Om jou alvast op weg te helpen hoe je meer uit je personeel haalt in tijden van personeelstekort, een aantal tips van Edger aan de hand van zijn ontwikkelkaart ‘Delegeren en Overlaten’. Een kaart die ingaat op beslissingsbevoegdheden en verantwoordelijkheden.
“Delegeren kan spannend zijn, zo ervaarde ook Judith. Zij is manager in een verandertraject bij een kliniek. Samen met haar werkte we aan haar uitdagingen op het gebied van loslaten, overlaten en delegeren. Judith had moeite met het loslaten van taken door een groot verantwoordelijkheidsgevoel en wilde grip blijven houden door perfectionisme. Ze zou meer kunnen en willen delegeren in haar rol. Het levert niet alleen háár meer rust en werkgeluk op, maar ook medewerkers biedt het ontwikkelingsmogelijkheden en brengt het werkgeluk. Zo blijft ze medewerkers binden en boeien. Dan nú: hoe kun jij deze competentie inzetten, zodat het jou en je medewerkers versterkt in tijden van personeelstekort?”
Tip 1: Wees de manager-coach en stel vragen
Delegeren is niet stellen, maar vragen stellen. Dat betekent niet invullen voor medewerkers wat zij nodig hebben, maar vraag wat zij nodig hebben om hun taken goed te kunnen uitvoeren. Vraag ze ook geregeld om feedback: ‘Wat deed ik als delegeerder goed/niet goed? Ben ik duidelijk in mijn communicatie voor de overdracht van taken?’. Zo kan jij een nog betere manager-coach voor je medewerkers zijn en wordt het succes op resultaat vergroot.
Wanneer je benieuwd bent naar de voortgang van een taak, wees je dan bewust van welke vraag je stelt. Je wilt je medewerkers namelijk niet alleen maar controleren, maar juist verder op weg helpen om samen tot een mooi eindresultaat te komen. ‘Hoe gaat het’? en ‘Wat heb je nodig’? klinkt anders dan ‘heb je dat al gedaan of niet?’
Tip 2: Schenk voldoende vertrouwen
Delegeren is de kunst van loslaten om medewerkers het vertrouwen te geven dat zij zich mogen ontwikkelen en dus mogen leren. Het bouwen aan vertrouwen begint bij het uitspreken dat jij hun kwaliteiten ziet en daarom bepaalde taken aan hen delegeert, omdat jij weet dat zij dat kunnen. Je laat zien dat je vertrouwt op hun expertise en dat je hun potentie ziet. Je vestigt hiermee niet alleen aandacht op de taak (inhoud), maar bouwt ook aan een vertrouwensband.
Tip 3: Vier samen successen
Delegeren is vaak coachen in het begin, als je medewerker scoort, scoor jij ook! Je doet het immers samen om tot een mooi eindresultaat te komen. Vier het moment van successen die je medewerkers hebben geboekt en laat ze schitteren. En geheel niet onbelangrijk: Vraag hoe je medewerkers het vonden het zelf te kunnen/mogen doen. Geheid dat zij dolenthousiast zijn en het ervaren als werkgeluk!
Wil je meer weten over de competentiekaarten van Edger en hoe je meer uit je personeel haalt? Download dan hier zijn artikel, dit is tevens gepubliceerd op professioneelbegeleiden.nl van uitgeverij Kloosterhof waar je nog meer kennisartikelen kunt vinden.