Selecteer een pagina

In 1995 is Frodo Korff, na zijn HEAO Communicatie Creatief gaan werken in de reclamewereld. Na uitstapjes in de internet- en vastgoed sector startte Frodo in 2004 zijn eigen marketing-communicatieadviesbureau. Met Audire Consulting runt hij tegenwoordig met een partner een strategie-adviesbureau en adviseren zij start ups en scale ups hoe zij sneller groeien dan de markt.

BSN Alumnus Frodo Korff MBAWaarom ben je een MBA gaan doen?
“Ik deed mijn werk op intuïtie en op basis van mijn ervaring, maar ik had behoefte aan meer tools, inzichten en het leren spreken van de juiste taal. Voor mij was de keuze voor Business School Nederland een hele logische, namelijk praktijkgericht. Andere scholen waren me te theoretisch of te elitair. Voor mij is het belangrijk dat ik zo snel mogelijk dingen kan doen met mijn nieuwe inzichten.”

Jij bent werkzaam als strategie-consultant. Hoe ziet de consultancy wereld eruit volgens jou?
“Je ziet dat er in de consultancywereld veel rommel wordt aangeboden. Er worden methoden en tools verkocht die zich niet of nauwelijks hebben bewezen in de praktijk. Vaak zijn ze ook modegevoelig: dan gaan we met zijn allen opeens allemaal ‘agile werken’ of passen we LEAN toe op situaties die zich daarvoor niet lenen. Door digitalisering wordt steeds sneller helder of de aanpak van de consultant ook concreet resultaat oplevert. Er komen namelijk steeds meer en sneller data beschikbaar die je kunt gebruiken om je aanpak te toetsen.
Als adviseur moet je hier op inspelen. Door je klant te leren op welke wijze hij zijn intuïtie het beste kan combineren met de feiten die uit zijn data zichtbaar worden. En hoe je dit vervolgens vertaalt naar je strategie. Een goede adviseur organiseert in mijn visie een continu leerproces van organisaties: hoe je met reflectie voortbouwt op de acties die je onderneemt en daardoor steeds beter presteert.”

Op welk onderwerp ben je afgestudeerd?
“Ik merkte dat de consultancy markt stagneerde, de tarieven en de hoeveelheid klussen bleef ongeveer gelijk. Voor mijn Masterthesis heb ik toen de volgende provocerende hypothese opgesteld: Strategische consultancy wordt een commodity. Met als achterliggende gedachte: als strategie-advies een commodity wordt, moeten we onze dienstverlening ook op die manier inrichten. Om dit te onderzoeken heb ik samen met mijn zakenpartner Bertrand van Leersum een prototype gebouwd: we hebben het hele strategieproces voor klanten opgeknipt in vier vaste stappen met een vaste prijs en vaste doorlooptijd. Deze vier stappen aanpak hebben we verpakt als methode en vervolgens in echte marktomstandigheden getest. De eerste resultaten waren bemoedigend, tegelijk zien we dat er extra iteraties nodig zijn om er een goed te verkopen dienst van te maken.

Van het proces van ontwikkelen en testen hebben we zoveel geleerd dat we juiste onze bestaande dienstverlening gericht op een intensieve klantrelatie op alle fronten konden verbeteren.
Juist het provocerende karakter van de hypothese van de Masterthesis confronteerde ons met de mogelijkheid dat onze maatwerkaanpak vervangbaar is door standaardproducten. Het dwingt ons beter na te denken over welke waarde wij onze klanten bieden en hoe we dit vervolgens doen in de praktijk. Onze exclusieve ‘boutique benadering’ waarin we maatwerk leveren en niet op alle vragen ja zeggen is nu een bewuste keuze die we goed bewaken. Wanneer het niet precies bij onze expertise past, selecteren we in overleg met de klant, de juiste partners om ons te ondersteunen.

Wat is je het meeste bijgebleven van de opleiding?
“De kwaliteit van de docenten! Alle docenten hebben bewezen vakmanschap, het zijn allemaal mensen met een eigen visie. Vaak ook echte andersdenkers. Strategie-docent Rosie Dhaenens bijvoorbeeld. Zij weet niet alleen bestaande theorie op een heel indringende manier over de bühne te brengen, Rosi brengt ook echt een andere eigen benadering die je denken verrijkt.”

Wat heeft de opleiding je gebracht?
“Zakelijk gesproken heb ik meer rust. Ik weet goed ‘waar ik van ben’ en ‘voor wie ik werk’. Ik weet welk klantprofiel goed bij mij past. Ik weet ook welke dienstverlening bij mij en mijn klanten past. Ik ben geen manusje van alles, ik ben adviseur met een hele specifieke propositie.

Ik geloof dat goed strategisch advies vooral bestaat uit klanten helpen bij het nemen van complexe besluiten. Belangrijk hierbij is dat de wisselwerking binnen het team goed is. Juist die wisselwerking zorgt ervoor dat iedereen aan boord is en een bijdrage levert aan de oplossing van het vraagstuk. Als dat lukt, kun je hen leren zelf probleemoplossend te zijn.

Dit sluit ook mooi aan op de filosofie van de opleiding waarbij wij leerden om ons probleemoplossend vermogen te vergroten. We leerden dit door actie te combineren met reflectie en daarbij gebruik te maken van tools en methoden die topdocenten ons aanreikten.”

Bekijk het LinkedIn-profiel van Frodo Korff

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Merel van der Ham of Anita Moolhuizen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This