Op 9 juli heeft Jos van Wijlick zijn dissertation ingeleverd. Doelstelling: impact hebben op zijn organisatie, maar zeer zeker ook op de branche! Maar hoe doe je dat in de verdeelde en gesloten markt van champignons?

BSN MBA student Jos van Wijlick, eigenaar van 'Let's Grow It'Waarom ben je een MBA gaan doen?
“Ik kom uit de wereld van champignons, in deze markt bepaalt de Retail alles. De enige manier om als kweker nog enige marge te kunnen behalen is schaalvergroting. Deze schaalvergroting gaat niet hand in hand met echte innovatie en verduurzaming. Ik wil graag mijn bijdrage leveren aan een betere wereld, maar dat ging zo niet lukken.

Ik had mijn Post HBO bedrijfskunde afgerond en was in staat te managen wat er was, maar ik was niet in staat om echt iets nieuws te creëren. Dat was mijn motivatie voor de MBA-opleiding.”

Vertel eens iets over de duurzame kweekmethode
“Ik heb een duurzame kweekmethode ontwikkeld, die bij de productie 35% minder grondstoffen nodig heeft en tevens tot een kwalitatief beter product leidt. Ik heb mijn eigen kwekerij verkocht en een aantal kwekerijen hebben mijn kweekmethode in licentie. Ik ben mij helemaal gaan toeleggen op het op een andere manier gaan verkopen van de champignons. Het was duidelijk dat het verkopen van de champignons via de winkels niet tot de oplossing zou gaan leiden, aangezien de Retail voor deze champignons geen hogere prijs wil betalen. Het kostprijsdenken gaat niet tot verduurzaming leiden, maar wat dan wel?”

Hoe heb je dit vertaald naar een afstudeeronderzoek?
“Ik ben in gesprek gegaan met de interne begeleider, ik heb de problematiek in kaart gebracht. Ik ben bijpassende literatuur en informatie gaan zoeken en heb toen een model opgesteld hoe ik direct aan de eindklant zou kunnen gaan verkopen.”

En hoe werd dit een echt Action Learning project?
“Tijdens de opleiding heb ik geleerd problemen te analyseren en vervolgens ook echt op te lossen. Je weet pas wat de kwaliteit van een plan is wanneer je het ook echt gaat uitvoeren. Ik ben de afgelopen anderhalf jaar in gesprek gegaan met 1100 eindgebruikers. Ik heb ze niet alleen gesproken en heb daar een onderzoeksverslag van gemaakt, ik heb ze de champignons ook daadwerkelijk verkocht. Ik wilde onderzoeken of consumenten een kwalitatieve groene champignon aan de deur willen kopen. En het antwoord is ja. Ik heb dit nu onderzocht in een kleine regio rond een kleine stad. Dit model heeft zeker potentie om ook in andere regio’s te worden uitgerold.”

Was het een makkelijke weg?
“Zonder moed en lef kun je geen echte verandering realiseren. En ik had wel wat moed en lef nodig. De eerste weken dat ik langs de deuren ging met mijn champignons was ik erg nerveus. Door de positieve reacties werd dit snel makkelijker. Ik merkte dat het werkte, het echte contact met de klanten, de verbinding en een concreet gezicht. Dan staan mensen open voor een duurzaam product en zijn ze bereid ervoor te betalen.

Mijn begeleider was ook heel enthousiast. Hij zei, het hele project is doordrenkt van action learning van a tot z.”

Let’s grow it – How mushrooms can help to build a better world…’

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Merel van der Ham of Anita Moolhuizen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This