Selecteer een pagina

Niels van der Wouden (42) is de eerste Graduate sinds de Coronacrisis die zijn MBA-titel online heeft behaald bij Business School Nederland. Op 23 maart verdedigde hij online zijn dissertation als Head of Business Unit Construction Services Xella Group. De organisatie ontwikkelt, produceert en verkoopt bouw- en isolatiematerialen van cellenbeton en kalkzandsteen. Niels vertelt hoe hij zijn online Viva Voce (verdediging) beleefde en wat voor moois de MBA hem en zijn organisatie heeft gebracht.

BSN Alumnus Niels van der Wouden MBA, Head of Business Unit Construction Services bij Xella GroupKun je kort beschrijven hoe je jouw MBA-reis van start bent gegaan?

“In 2015 ben ik gestart met mijn MBA. Mijn ambitie was om een carrièrestap te maken als Business Development Manager bij Xella. Ik had behoefte aan brede kennis en meer bagage en wilde goede gesprekken kunnen voeren op verschillende niveaus. Daarom ben ik een MBA gaan doen. Ik koos voor Business School Nederland om de praktische aanpak en het netwerk waarbinnen je met verschillende branches in gesprek gaat over je eigen vraagstukken. Ik zit in de bouwwereld maar bij IT lopen ze tegen dezelfde dingen aan alleen vliegen we het beide anders aan. Het was heel leerzaam om andere inzichten te krijgen.”

Je was de eerste die de Viva Voce online deed sinds de Coronacrisis: hoe was dat?

“Een gekke gewaarwording. Toen het Coronavirus nog aan de vooravond stond maar steeds dichterbij kwam, had ik al wel het vermoeden dat het zomaar eens een online Viva Voce kon worden. Liever had ik het live voor de groep gepresenteerd natuurlijk. Maar ook in deze situatie draait het om het aanpassend vermogen op de situatie waarin we ons bevinden. En dit is best innovatief toch?! Het feestje vieren we nog wel een keer. Het is wel een andere manier van verdedigen. Het gaat nu nog meer om de inhoud dan om de verpakking. Je kunt wat minder sfeer creëren omdat je in een andere setting zit; een huiskamer waar iedereen een relaxtere houding heeft. Je moet online dan echt zorgen dat je dit doorbreekt en dat mensen aanstaan als je met je presentatie begint. Studiebegeleider Arthur van Gemert adviseerde mij daarom om onderscheidend te starten.”

Hoe heb je de aandacht getrokken?

“Ik heb een digitale Viva Voce Newspaper gemaakt, de krant van morgen. Deze heb ik in een paar dagen geschreven en een dag van te voren naar de beoordelaars toegestuurd. In de krant geef ik een beeld van het onderwerp van mijn dissertation, wat het onderzoek onze organisatie Xella heeft opgeleverd en waar we als organisatie nu staan. Ik kreeg leuke reacties terug, dat het een origineel idee was. Daarnaast was het gunstig voor mij omdat ik wat dieper in kon gaan op de organisatieontwikkelingen.”

Waar ging je dissertation over?

“Bij Xella zien we dat er een verschuiving is in de klantbehoeften door de snel veranderende wereld. Om de toekomstbestendigheid te kunnen waarborgen is Xella, net als veel andere bedrijven in de sector, op zoek naar de waardeproposities die aansluiten bij de klantbehoeften van nu en straks. Daarom deed ik voor mijn dissertation een klantbehoeftenonderzoek.”

Welke veranderingen heeft het opgeleverd?

“Ten opzichte van twee jaar geleden zijn er veel nieuwe gezichten binnen Construction Services bijgekomen en is er voor de Business Unit een lange termijnvisie ontwikkeld. We realiseren deze visie door middel van diverse projectgroepen waar verschillende collega’s in actief zijn. Mijn MBA heeft zeker een groot aandeel gehad in de gedegen aanpak, die we hier hebben gevolgd. In het onderzoek kwam naar voren dat klanten in de bouwwereld stress ondervinden wat betreft de werkvoorbereiding, oplevering en coördinatie. Daarom haken wij daar nu op in door een strategische draai te maken naar een servicegerichte organisatie, waarin we dit totaalpakket aan de bouwwereld kunnen leveren. Hierbij komt de technische en de commerciële kant van onze organisatie bij elkaar.”

Wat voor projecten hebben jullie nu opgestart?

“Naast het pilotproject Esscharen waar we de verantwoordelijkheid nemen voor levering en montage van bouwdelen zijn we bezig met de ontwikkeling van een lijmrobot. In samenwerking met de TU Delft is een robot in ontwikkeling die de stenen uit de kalkzandsteenfabriek tot een muur opbouwt op basis van het BIM model dat we uitwerken. Ook zijn we bezig met binnenwanden die we prefab inclusief elektriciteit aanleveren en maken we stappen met de digitalisering van het administratieve proces. Ontzettend leuke projecten!”

Wat heeft de MBA en Action Learning jou en jouw organisatie gebracht?

“Terugkijkend voel ik me nu zowel inhoudelijk als emotioneel een rijker mens. Ik ben een stuk meer gedegen in mijn aanpak van zaken; gestructureerd en rustiger. Ik bekijk een probleem nu eerst van een afstand en analyseer het om op een andere manier na te denken alvorens met een oplossing te komen. Door Action Learning ben niet alleen ik collega’s meer gaan bevragen maar zijn we als managementteam (MT) elkaar meer gaan bevragen in plaats van direct het probleem te willen oplossen. We hebben op deze manier een veel kwetsbaarder MT gecreëerd. We analyseren nu meer om tot het achterliggende probleem te komen waar je op lange termijn meer aan hebt, zodat het juiste wordt opgelost.”

Wat was het absolute hoogtepunt van de MBA?

“Carrière technisch was een hoogtepunt dat Xella mij tijdens de MBA studie verantwoordelijk heeft gemaakt voor de Business Unit Construction Services als Head of Business Unit Construction Services. Een enorme stap voor mij persoonlijk, maar ook voor Xella omdat het buiten mijn ‘comfortzone’ viel. Achteraf kunnen we concluderen dat dit heel goed heeft uitgepakt en we er op dit moment erg goed voor staan. Opleiding technisch was het hoogtepunt de reis naar Curaçao met mijn subsetgenoten voor ons internationale Action Learning Project waar we onderzochten hoe sportfaciliteiten konden bijdragen aan het bestrijden van criminaliteit en obesitas.”

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Anita Moolhuizen of Linda Hoksbergen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.
Share This