Selecteer een pagina

Jan Martijn Broekhof studeerde Cum Laude af. “Action Learning past heel goed bij mijn manier van werken en leren; ik betwijfel of ik op TIAS of Nyenrode hetzelfde resultaat bereikt had.” 

BSN Alumnus Jan Martijn Broekhof MBADoor je dissertation een nieuwe baan voor jezelf creëeren? Het was niet per se een vooropgezet plan, maar dat is wel hoe het in de praktijk uitpakte voor Jan Martijn Broekhof (37). Als externe onderzoeker richtte hij zijn dissertation op Intermax, een managed hostingbedrijf met een sterke focus op informatiebeveiliging. Het leidde tot de aanbeveling om een nieuwe onderneming op te richten, gespecialiseerd op informatiebeveiliging. Anno 2016 is dat precies wat Intermax gedaan heeft door Guardian360 BV te lanceren, met Jan Martijn als directeur.

Afgelopen november studeerde hij Cum Laude af aan BSN. “Mijn Viva Voce was absoluut één van de highlights van m’n studie, evenals de China reis trouwens. Ik kijk met heel veel plezier en voldoening terug op mijn studie. Vóór de MBA beschouwde ik mezelf niet echt als een succesvolle student; ik heb met pijn en moeite de HAVO afgemaakt, en ben na een paar afgebroken HBO-opleidingen gaan ondernemen. Dat ik zoveel jaar later Cum Laude mijn MBA zou halen, had ik nooit verwacht.”

Waarom lukte het nu wel – en zo goed – in tegenstelling tot vroeger?
“Ik had nu zelf voor de opleiding gekozen – als HAVO-scholier is dat natuurlijk niet het geval; dan heb je geen keuze. Het kost me moeite dingen te doen waar ik zelf niet achtersta of zelf voor gekozen heb. Dit keer had ik duidelijke doelstellingen en was ik heel gemotiveerd. Daarnaast past Action Learning heel goed bij mijn manier van werken en leren; ik betwijfel of ik op TIAS of Nyenrode hetzelfde resultaat bereikt had.”

Wat is het in Action Learning dat je zo aanspreekt?
“Het zijn met name de projecten die je buiten de core courses – zowel individueel als met je subset – doet, die ervoor zorgden dat ik wat ik leerde in de klas, direct in de praktijk kon toepassen. Om samen met mensen te brainstormen, problemen en oplossingen te bespreken vond ik geweldig. Mijn subset bestond uit iemand in de zorg, uit de bloemensector, iemand die in de auto-industrie zat en iemand die werkte met gewas besproeiïngssystemen: dat leverde hele andere invalshoeken op dan wanneer ik met IT-ers aan het sparren ben. Zeer verhelderend én verrijkend.”

Kun je iets vertellen over de totstandkoming van het nieuwe bedrijf en de rol van jouw dissertation daarin?
“Intermax is een managed hostingbedrijf dat al 22 jaar bestaat. In die tijd heeft het bedrijf zichzelf al een paar keer opnieuw uitgevonden. Vandaag de dag verandert de markt enorm, met name door de grote Amerikaanse spelers die steeds meer de Nederlandse markt betreden. De directie van Intermax vroeg zich af wat de rol van het bedrijf over tien jaar zou zijn. En tegelijkertijd: het bedrijf had in al die jaren een volwassen informatieveiligheidsdiscipline opgebouwd, moest zij daar niet meer mee doen? Met die vraag ging ik aan de slag. Ik heb een jaar tussen de hackers, verandermanagers, merkspecialisten en marketingstrategen gezeten om onderzoek te doen.”

En…?
“Dat leidde tot de conclusie dat het heel zinnig was om die informatiebeveiligingstak op te pakken, maar daarin veel verder te gaan. Wat Intermax ontwikkeld had was dusdanig goed dat het bedrijf het ook aan niet-Intermax-klanten kon aanbieden. Maar dan moest het wel losgekoppeld worden van de hostingactiviteiten van het bedrijf. Dat betekende de geboorte van Guardian360 – een bedrijf dat organisaties in staat stelt controle te hebben over de beveiliging van hun netwerk en webapplicaties.”

Wat was tot nu toe de grootste uitdaging?
“Om het nieuwe bedrijf daadwerkelijk los te koppelen is tot nu toe de grootste uitdaging geweest – zowel intern als extern. Eerst was het beveilingsplatform een intern project van Intermax, en dat moest een apart bedrijf worden. Ik heb de afgelopen maanden de nodige gesprekken met salesmedewerkers en engineers gevoerd om een en ander van elkaar los te weken. En natuurlijk de perikelen die bij elke nieuwe start-up komen kijken, zowel positionering, proposities ontwikkelen, de juiste pricing bepalen, algemene voorwaarden opstellen, contracten opstellen, etc.”

Wat is voor jou persoonlijk de grootste ‘winst’ van de MBA?
“Ik voer andere gesprekken – ik vraag veel meer door. Als ondernemer was ik altijd heel erg gewend snel een afweging te maken uit bestaande mogelijkheden; nu maak ik op een andere manier keuzes en neem bovendien meer tijd om een keuze te maken. Ik analyseer hoe anderen het opgelost hebben, bekijk goed of ik iets aan het verzinnen ben dat een ander niet al bedacht heeft. Ook grijp ik vaak terug naar de modellen die we meegekregen hebben.”

Anything else?
“Tijdens mijn Viva Voce werd me gevraagd hoe ik ervoor ging zorgen dat mijn dissertation veilig is binnen BSN, dat was een leuke en verrassende vraag waar ik nu met directeur Frank Campman over in gesprek ben. Wat daarnaast echt heel leuk is, is dat ik door m’n onderzoek gezien word als autoriteit in mijn vakgebied. Zo ben ik gevraagd om binnenkort een gastcollege te geven op het Cybersecurity College in Den Haag en zal ik deelnemen aan een paneldiscussie op een event voor accountants. Ik heb van mijn dissertation een publieke versie gemaakt – alles wat niet vertrouwelijk was, stond erin – en dat heb ik gedeeld met alle respondenten en andere geïnteresseerden. Daarnaast heb ik gedurende mijn onderzoek continu blogs bijgehouden over mijn bevindingen, die ik op social media als LinkedIn postte.”

Slim! Wat leverde dat naast die autoriteit-status nog meer op?
“Nieuwe klanten!”

The proof is in the pudding: we vroegen opdrachtgever Ludo Baauw naar Jan Martijn vóór en na de MBA.
“We hebben in deze relatief jonge industrie behoefte aan analytisch vermogen, onderzoeksvaardigheden en intelligente oplossingen – niet alleen maar Snelle Jelles. Het is goed dat we daarom Jan Martijn de gelegenheid hebben gegeven dit voor Intermax rustig en gedegen te onderzoeken. We merken dat er kwaliteit wordt toegevoegd die we eerst niet hadden. Dus waar we vroeger zeiden ‘we moeten de bijl scherpen om de boom om te hakken’, hebben we nu iemand die wat langer nadenkt en een complete kettingzaag ontwerpt. En er vervolgens nog een boel kan verkopen ook!”

 

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Merel van der Ham of Anita Moolhuizen via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This