Selecteer een pagina

Via Zoom spraken we onlangs met Egon Beaart, alumnus van Business School Nederland. Hij vertelt over zijn MBA-reis en zijn passie: persoonlijk leiderschap. Hij heeft een aantal bekende Nederlanders geïnterviewd over hun persoonlijk leiderschap en dit mooi vastgelegd op film.

Kun je kort iets vertellen wat voor werk je doet? Waar help je mensen en organisaties bij?
“Ik help personen met de zoektocht naar hun innerlijke kompas, naar hun intrinsieke motivatie. Dit doe ik tijdens 1-op-1 gesprekken, ik luister en ben een spiegel. Je ziet vaak dat mensen hun eigen drijfveren niet weten, het is mooi om ze daarbij te helpen. En ik ondersteun organisaties bij veranderingen. Ik geef dan bijvoorbeeld een presentatie tijdens de kick-off meeting om het personeel te inspireren en ambassadeurs te creëren maar ook om mensen bewust te maken dat verandering nodig is en zij dit samen realiseren. Ik doe dit nooit wanneer het enkel Window dressing is, de organisatie moet wel echt de intentie hebben om stappen te zetten. Er moet wel een vervolg zijn.”

Waarom ben jij ooit een MBA gaan doen? Waarom paste Business School Nederland bij jou?
“Ik werkte bij het Ministerie van Defensie en ik wilde graag het verschil maken. Ik wilde veranderingen doorvoeren en ik zag dat het dan helpt wanneer je een titel hebt. Ik wilde ook graag leren om goede rapporten te schrijven, want ook dat had je nodig om serieus genomen te worden. Ik koos voor BSN omdat ik het prettig vond dat het Nederlandstalig was en met de Action Learning methode ook echt praktijkgericht. Tijdens de studie ben ik er wel achter gekomen dat dit niet de makkelijke weg was. Het uitvoeren van de Action Learning projecten was heel intensief, maar ook heel leerzaam.”

Wat heeft het je gebracht?
“Uiteindelijk heeft de MBA er echt toe bijgedragen dat ik mijn eigen innerlijk kompas heb gevonden. Mijn eigen passie voor persoonlijk leiderschap. Ik heb mijn afstudeerproject ook aan dit onderwerp gewijd. Het werd een zeer uitgebreid onderzoek over persoonlijk leiderschap bij Defensie, met meer dan 200 diepte-interviews. Het onderzoek heeft zelfs vijf maal tot Kamervragen geleid. In de Tweede Kamer (o.a. tijdens de rapportage van de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht) zijn diverse keren vragen gesteld aan de minister wat voor acties er naar aanleiding van het onderzoek gaan volgen. Ook is het rapport door het Tweede Kamerlid André Bosman verzonden aan de top 10 van Defensie. Zelfs de Rekenkamer heeft het rapport in die tijd opgevraagd en het rapport bevindt zich nu ook in het ‘archief’ van de huidige Staatsecretaris van Defensie; Barbara Visser. Ik ontving twee brieven met steunbetuigingen voor mijn onderzoek van de VVD en PvdA. Heel bijzonder.”

Je hebt het op je website over de VIPfactor-methode: Verbinding maken met je innerlijke kompas waardoor je gaat werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Hoe help je mensen hierbij?
“Ik help mensen in de zoektocht te ontdekken welke talenten en kracht ze in zich hebben. Om vandaaruit te werken aan hun potentieel en het ‘interne vlammetje’ wakker te maken. Dit zorgt voor identiteit en visie waardoor de ingezette wegen worden volgehouden. Het idee is dat je door steeds dichter bij je innerlijk vuur te komen, je steeds dichter bij je sublieme ik terecht komt. Ik heb een technische achtergrond en ik heb meer dan 30 jaar bij het Ministerie van Defensie gewerkt en vroeger vond ik dit soort zaken maar geitenwollensokken onderwerpen. Maar ik ben er nu achter gekomen dat dit dingen zijn die er echt toe doen. Het is niet effectief om op je werk een masker op te zetten en je voor te doen als iemand anders. Alleen wanneer je dicht bij jezelf staat kun je het beste uit jezelf halen. En ik zie dat mensen dit proces vaak niet alleen aan kunnen gaan. Ze hebben daarbij wat hulp van buitenaf nodig. Dat is mooi om ze daarbij te helpen. Je kunt alleen echt contact maken met een ander wanneer je contact hebt met jezelf. En daarvoor is zelfinzicht nodig.”

Je hebt mensen geïnterviewd over dit onderwerp. Wat was hiervoor de aanleiding?
“Een tijd terug was ik aanwezig bij een presentatie van Marlies Dekkers. Ik zat daar op de eerste rij en haar verhaal kwam enorm bij mij binnen. Ik was zo onder de indruk hoe zij haar passie heeft gevolgd, zo geïnspireerd. Ik wilde haar heel graag interviewen, ik ben naar haar toegestapt, zonder opgezet plan, en heb haar gevraagd. Zij stond er wel voor open, maar vroeg wel wat ik met het interview wilde gaan doen. Ik had daar op dat moment nog niet zo’n uitgebreid plan bij. Behalve dan dat ik het wilde opnemen in mijn nieuwsbrief. Ze gaf aan dat ik contact kon opnemen met haar assistent om iets in te plannen. Om te zorgen dat er een duidelijke context zou komen waar haar interview in zou kunnen passen, ben ik toen na gaan denken over een reeks interviews met voornamelijk bekende Nederlanders. Die reeks interviews is er gekomen, het interview met Marlies nog niet. Maar wie weet wat de toekomst nog gaat brengen.”

Met wie startte jij je eerste interview?
“Mijn eerste interview was uiteindelijk met Annemarie van Gaal (ondernemer, investeerder, auteur en o.a. bekend van televisieprogramma ‘Dubbeltje op zijn kant’, zie het interview). Vanaf toen besloot ik de interviews ook te filmen. Beeld wordt door de meeste mensen directer ontvangen en past daarnaast ook beter in deze snelle wereld van digitalisering en social media. Dit idee kwam overigens van Guido Heezen (de directeur van Effectory). Heel gaaf dat ik hem ook heb mogen interviewen. Het geeft een inkijkje in hoe zijn business is ontstaan en ontwikkeld is tot een trendsetter in de markt. Wat zijn passie is in het van binnenuit verbeteren van bedrijven en hierdoor de wereld ook mooier wil maken. Een soort Robin Hood!”

Egon Beaart met Guido Heezen voor de Coronacrisis

Egon Beaart met Guido Heezen voor de Coronacrisis

Bekijk hier het interview met Guido Heezen

Wat hoop je met de vip-interviews te bereiken?
“Ik wil mensen laten zien dat iedereen zijn eigen pad moet bewandelen. Als je de interviews volgt kan je zien dat iedereen een volkomen ander pad heeft bewandeld. En dat heeft niets met een specifieke branche of iets dergelijks te maken. De gemene deler is dicht bij jezelf blijven. Hierdoor krijg je eigenlijk vanzelf succes, maar dat is niet de ‘drive’ waarom die mensen die dingen zijn gaan doen. Door hele diverse voorbeelden te zien hoop ik mensen te inspireren en hoop ik dat mensen op een gegeven moment inzien dat dit ook voor hen geldt. Dat die ongekende mogelijkheden ook aan hen besteed zijn. Als ik terugkijk, is in feite de rode draad van deze interviews; de liefde voor het vak.”

Hans KlokWaarom bekende Nederlanders?
“Ten eerste zijn mensen altijd nieuwsgierig naar bekende Nederlanders, hierdoor kan ik direct een wat groter publiek bereiken. En het zijn ook vaak mensen die luisteren naar hun innerlijk vuur, waarbij het dan niet gaat om het succes, maar wel over het eerlijk zijn naar jezelf. Het is ook niet altijd makkelijk, je moet bereid zijn om er veel voor te doen. Je moet er hobbels voor overwinnen en een duidelijke visie voor ogen houden. Naast beroemde mensen zoals Hans Klok, Erik Scherder (van DWDD, professor neuropsychologie) en Laura Dekker (zeilmeisje) heb ik ook andere vakmensen gesproken die passie hebben voor hun werk, bijvoorbeeld een zeer gepassioneerde ijzervlechter. Zijn lichaam is door het zware werk versleten, maar als hij nu opnieuw zou mogen kiezen zou hij het zo weer opnieuw doen. Ik geloof in die mensen, ze laten zien hoe het ook kan.”

Benieuwd naar de interviews over persoonlijk leiderschap?

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Anita Moolhuizen of Linda Hoksbergen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.
Share This