Selecteer een pagina

De Europese Unie (EU) streeft naar het tot stand brengen van een uniforme EU markt voor textielproducten. Om mogelijke belemmeringen voor de goede werking van de interne markt door verschillen tussen de lidstaten op het gebied van textielvezelbenamingen, en daarmee verbonden etikettering van de vezelsamenstelling van textielproducten weg te nemen, heeft de EU de aanduidingen op etiketten, merken en documenten die textielproducten tijdens de productie, verwerking en distributie vergezellen, geharmoniseerd.

BSN_-Fashion-&-Juridische-aspectenUit onderzoek blijkt dat naar schatting 30-50% van de textiel producten binnen de Europese markt niet van een etiket of label zijn voorzien, met uitzondering van de wettelijke verplicht vezelsamenstelling. Bovendien verschillen binnen de 28 EU-lidstaten de etiketteringvoorschriften van textielproducten, waardoor onder de consumenten en organisaties die grensoverschrijdend handelen verwarring en onduidelijk ontstaat.

Het gevolg hiervan is dat het bedrijfsleven een bundel van 15 labels aan een kledingproduct wordt bevestigd teneinde te voldoen aan de etiketteringvoorschriften van de verschillende EU landen en te voldoen aan het vereiste van de consument van juiste en adequate informatie te verschaffen.

Naast de etiketteringen is op een textiel of kledingproduct tevens commerciële (marketing) labels waarneembaar, zoals bijvoorbeeld een speciale coating op een jeansbroek. Deze commerciële (marketing labels) voornamelijk als doel de verkoop van deze bedrijven te verhogen en niet zo zeer de consument te voorzien van informatie teneinde een weloverwogen beslissingsaankoop te kunnen maken.

Het grote aantal en de diversiteit van de etiketten, labels en hangtags (waarvan sommige zuiver commercieel zijn) of überhaupt het nalaten te etiketteren of labellen van textielproducten maken het de consument niet gemakkelijk om een weloverwogen keuze te maken, ergo, door een overvloed aan informatie treedt verwarring op bij de consument.

Alhoewel ettikeringen en labels een win/win situatie behoren te creëren voor de consument en de handelaar, vervult etikettering zijn doel niet. De informatie op een etiketten en/of labels hebben als doel relevante informatie aan de consument mee te geven om een aankoopbeslissing te kunnen nemen, maar ook informatie ten aanzien van het gebruik en het onderhoud van het textielproduct.

Het basisprincipe voor de etikettering is dat de informatie eenduidig dient te zijn en dient als een adequate en accurate informatievoorziening. In de Action learning MBA Fashion Management wordt onder andere aandacht besteed aan de Productlabelling maar ook Oneerlijke Handelspraktijken en Intellectueel eigendomsrechten worden uitgelicht.

Deze vraagstukken komen aan de orde in onze Action Learning MBA opleiding Global Fashion Management

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA opleidingen neem contact op met Merel van der Ham via 0344-579044 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of LinkedIn en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This