Terug naar actueel
Impact Stories

Alexander: bruggen bouwen tussen techniek en bedrijfskunde met een MBA

In impact stories door Business School Nederland

Binnen het domein van architectuur en ingenieursadvies speelt constante innovatie en ontwikkeling een cruciale rol. Alexander Veenstra, werkzaam als Teammanager Leefomgeving & Techniek bij Sweco, een vooraanstaand architecten- en ingenieursadviesbureau, heeft deze transitie vanuit een unieke hoek ervaren. Met een achtergrond in civiele techniek en het MBA-diploma (Cum Laude) van Business School Nederland (BSN) op zak, deelt Alexander zijn impact story over de invloed die de MBA heeft gehad op zowel zijn persoonlijke als professionele leven.

De drijfveer voor verandering

Alexander vertelt met enthousiasme over zijn beslissing om een MBA te volgen:

“Van oorsprong ben ik technisch opgeleid als civiel ingenieur. Na een aantal jaar in de praktijk begon ik echter de complexiteit van bedrijfskundige vraagstukken te zien en raakte ik geïnteresseerd in hoe ik deze kon aanpakken, om toegevoegde waarde te creëren. Vijf jaar na het afronden van mijn pre-master bedrijfskunde aan de Hogeschool Utrecht, ben ik begonnen aan mijn MBA bij BSN. Ik zag het als extra uitdaging om deze opleiding te halen voor mijn 40e. En dat is gelukt!”

Zijn keuze voor BSN was strategisch: “BSN bood mij de juiste mix van vrijstelling, een Nederlandstalig en internationaal geaccrediteerd programma. En het leerde mij niet alleen methoden onderbouwen, maar ook hoe ik vanuit verschillende perspectieven naar bedrijfskundige problemen en organisaties kan kijken, met verantwoorde en weloverwogen keuzes en duurzame oplossingen.”

Een feest van herkenning en uitdaging

Over zijn tijd bij BSN spreekt Alexander met een combinatie van trots en voldoening:

“Het doorlopen van het MBA-programma was een uitdaging in combinatie met tijdsbesteding en privéleven. Ook was het een feest van herkenning met de dagelijkse complexe uitdagingen van mijn werk. De mogelijkheid om theoretische kennis niet zoals vroeger in de schoolbanken op te doen, maar deze kennis juist direct in de praktijk te brengen binnen mijn eigen organisatie, gaf een extra dimensie aan het leerproces.”

Hij benadrukt de waarde van samenwerking en interactie met medestudenten. “Het gaf mij inzichten in de diversiteit van organisatiestructuren.”

Leren Leren: een nieuwe dimensie

Wat Alexander het meest verraste tijdens zijn studie, was het concept van ‘leren leren’.

“Tegenwoordig weet ik hoe ik effectief kan studeren. Dat geeft mij veel meer energie en vertrouwen. Ik zie dat ik nog steeds beter en scherper word. Voorafgaand aan de opleiding had ik al gehoord van de LSD-methode (luisteren, samenvatten en doorvragen), maar open vragen stellen zonder oordeel aan elkaar, onder begeleiding van een Action Learning coach, was nieuw voor mij. Het is iets wat me voor altijd bijblijft en wat ik mij inmiddels eigen heb gemaakt. Vooral in het luisteren en doorvragen heb ik grote ontwikkelstappen gemaakt.”

Action Learning: theorie in praktijk

De nadruk van BSN op Action Learning was voor Alexander een gamechanger.

“Door direct echte vraagstukken binnen Sweco aan te pakken, heb ik niet alleen de organisatie beter leren kennen, maar ook mezelf als professional. Het heeft mijn vertrouwen en inspiratie voor verdere groei enorm versterkt, zowel persoonlijk als professioneel.”

Impactvolle veranderingen

De dissertation van Alexander, gericht op het vergroten van omzet door marktgerichte samenwerking, heeft niet alleen waardevolle inzichten opgeleverd maar ook daadwerkelijk veranderingen teweeggebracht binnen Sweco.

“Door mijn onderzoek gingen de gesprekken over de onderstroom in de organisatie. Wat drijft ons, motiveert ons en waarom doen wij dingen op een bepaalde manier. Het bracht ons managementteam dichter bij elkaar en introduceerde nieuwe terminologieën en concepten binnen onze organisatie.”

“Dit onderzoek is een beginpunt voor verdere ontwikkelingen op het gebied van marktsamenwerking binnen de organisatie.”

Een nieuw perspectief op leiderschap en zelfvertrouwen

Persoonlijk heeft de MBA-studie Alexander’s zelfbeeld en -vertrouwen aanzienlijk versterkt.

“Het heeft mijn benadering van problemen veranderd; ik ben zelfverzekerder in mijn rol. Ik weet dat ik niet alle antwoorden heb, maar ik heb wel de tools om tot onderbouwde oplossingen te komen.”

Alexander’s reis is een inspirerend voorbeeld van hoe je met de MBA van BSN niet alleen je theoretische kennis verrijkt, maar ook je persoonlijke groei stimuleert en tastbare veranderingen in jouw organisatie bereikt. Met zijn MBA op zak, bouwt Alexander nu bruggen tussen de technische en bedrijfskundige werelden, om zo bij te dragen aan een duurzamere en efficiëntere toekomst voor Sweco en zijn omgeving.

Wil je ook ervaren welke impact Action Learning heeft op jouw manier van denken en handelen en wil je kennis maken met onze MBA? Volg dan een MBA Proefles en ontdek of deze opleiding bij je past.

Business School Nederland

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vul je gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief met nieuws, blogartikelen en publicaties te ontvangen.

"*" geeft vereiste velden aan

9 − 6 =