Terug naar actueel
Impact Stories

De kracht van de praktische BSN MBA voor de farmaceutische industrie

In impact stories door Business School Nederland

De farmaceutische industrie is een dynamische en veeleisende sector waarin leiders constant worden uitgedaagd om bij te blijven met veranderende markttrends, regelgeving en technologische vooruitgang. Waarom leert Marius Hooft? Als zelfstandig ondernemer in deze branche, was het nastreven van een MBA voor de farmaceutische industrie de sleutel tot het vergroten van zijn managementvaardigheden en het invullen van de kennislacunes in zijn expertise. In dit artikel deelt Marius zijn impact story hoe Business School Nederland (BSN) en de Action Learning methode een cruciale rol heeft gespeeld in zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Een praktische benadering

Marius begon zijn MBA-reis in 2015 met de overtuiging dat hij zijn managementvaardigheden wilde verbreden. Als farmaceutisch professional had hij zich gespecialiseerd in marketing, strategie en sales, maar hij besefte dat er gaps waren in zijn kennis, met name op het gebied van operations, finance en human resources.

“Ik wilde mij verder ontwikkelen om beter te zijn in mijn rol en mij ook weer aantrekkelijker te maken voor nieuwe rollen en carrièrekansen. De Action Learning MBA voor de farmaceutische industrie sprak mij aan vanwege de combinatie van een hoog niveau van onderwijs, praktische focus en het unieke concept van Action Learning, waarbij het draait om het identificeren van daadwerkelijke problemen in organisaties en deze gezamenlijk in groepen aan te pakken. Ook het feit dat BSN een eigen mooie locatie had, was een pre.”

Ondersteuning en interactie

Tijdens zijn studie bij BSN kreeg Marius de ondersteuning die hij nodig had.

“Vanaf het begin van de opleiding stond er een duidelijk en stevig programma en naast de basis onderwerpen waren er ook extra zaken inbegrepen zoals SmartReading. Zoals elke organisatie weleens uitdagende periodes meemaakt, had ook BSN met enkele organisatorische uitdagingen te maken. Hier hadden we als studenten in het begin last van, maar de kracht van BSN was dat ze de zorgen van studenten serieus namen en passende oplossingen vonden. De interactie met medestudenten was hierbij van onschatbare waarde. Het succes van het leerproces is sterk afhankelijk van de inzet en cohesie binnen de groep.”

Marius herinnert zich zijn subset, een kleine groep medestudenten, met veel plezier.

“Samen reisden we zelfs af naar Kenia voor een internationaal Action Learning Project. Deze trip zal ik nooit vergeten! Het project was heel interessant, maar om het met deze groep te mogen doen was een cadeautje. Met name het onderlinge respect en de gebalanceerde dynamiek binnen de groep maakte het uniek.”

De verrassingen van de MBA voor de farmaceutische industrie

Eén van de grootste verrassingen voor Marius tijdens zijn MBA voor de farmaceutische industrie was dat het hem niet alleen veel kennis verschafte, maar ook zijn nieuwsgierigheid prikkelde en hem aanspoorde om altijd op zoek te gaan naar de dieperliggende vraagstukken.

“Ik ontdekte dat de Action Learning methodiek altijd toepasbaar is en waarde oplevert. Door te spelen met Action Learning elementen kom je altijd tot een benadering van het probleem die je hoe dan ook verder gaat helpen om tot de kern van het probleem te komen. Kortom het is verrassend hoe deze MBA juist niet alle oplossingen geeft, maar de simpele handvatten om organisatievraagstukken te benaderen, zodat je van daaruit naar de juiste oplossing kunt werken.”

Action Learning in de praktijk

Marius heeft elementen van Action Learning geïntegreerd in zijn dagelijkse werk als zelfstandig ondernemer, met de focus op training en strategische vraagstukken.

“Action Learning is mijn way-of-working. In mijn strategische rol ben ik altijd op zoek naar de praktische toepassing. Alleen als het om echte implementatie gaat, wordt het voor mij pas waardevol. Ik benader problemen nu met teams met diverse achtergronden en vraag dieper door om tot de kern van het probleem te komen. We hebben sterk de neiging om snel in de actiemodus te gaan. Ik ben nu werkzaam als trainer in de farmaceutische industrie en daar krijg ik vaak de gelegenheid om teams te vragen of we nu wel het echte probleem aan het oplossen zijn. Er volgt dan vaak een stilte, waarop er al snel de conclusie komt dat dit misschien niet het geval is. Dan komt Action Learning om de hoek kijken en wordt het pas écht leuk!”

De waarde van het Action Learning MBA-afstudeerproject

Marius werkte op het moment van zijn MBA voor de farmaceutische industrie voor een grote organisatie en dit Action Learning MBA-afstudeerproject was in lijn met de corporate strategie. De titel luidde: ‘Implementation of a Customer-Focused and Digital Integrated Go-to-Market Model within the Pharmaceutical Industry’ met de ondertitel ‘Fail Fast’.

“Dit speelde zich allemaal af voor Corona. De farmaceutische industrie maakte eerste stappen om op een meer omnichannel manier klantenbinding te realiseren en te zoeken naar manieren om meer waarde toe te voegen voor de klant om relevant te blijven. De grootste verandering die mede door mijn MBA-afstudeerproject heeft plaatsgevonden, is dat de behoefte van de klant een centrale plek heeft gekregen in: de planning, de executie en het meten van succes. Heel concreet heb ik diverse projecten opgezet waarbij we met inbreng van de klant de strategische pijlers hebben bepaald, die echt waarde opleveren voor de klant. Ook in het creëren van de bijbehorende campagnes heb ik veelvuldig de klant een prominentere rol gegeven in het ontwikkelen en optimaliseren van de content. De laatste ontwikkeling is dat de klantbeoordeling van de waarde van de interactie een standaard maatstaf voor succes is geworden, gemeten in de NPS-score.”

“Grappig genoeg is het vraagstuk nu – 6 jaar later – nog steeds relevant! Er zijn zeker stappen gemaakt in deze industrie, maar de meeste bedrijven zijn nog steeds aan het zoeken naar de juiste balans tussen waardecreatie en commerciële boodschappen en daarnaast het optimaliseren van de channel en content mix.”

Impact buiten de organisatie met de MBA

Hoewel het MBA-afstudeerproject directe waarde toevoegde voor de organisatie, bracht het internationale Action Learning Project in Kenia Marius een bredere kijk op de wereld.

“We zijn naar Kenia gegaan om bij te dragen aan het oplossen van een vraagstuk rondom watervoorzieningen. Buiten dat dit uiteraard een waanzinnige boeiende reis was, heeft mij het geleerd dat ook in de non-profit omgeving veel draait om belangen die te maken hebben met geld. Ik heb gezien en geleerd hoe het leven in armoede gepaard kan gaan met creativiteit. En het belangrijkste: als je met respect en interesse de andere tegemoet treed – waar ook ter wereld, kom je een heel eind.”

Persoonlijke en professionele groei met de MBA

Marius benadrukt dat elementen van Action Learning in de MBA nu diep geworteld zijn in zijn manier van werken en denken.

“Wat ik nu anders doe, is dat ik nooit meer blindelings op mijn eerste oplossing vertrouw. Ik zoek naar het probleem achter het probleem en probeer de kracht en kennis van de groep te gebruiken om samen een zo goed mogelijke oplossing te bepalen.”

Deze praktische benadering heeft Marius zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling getransformeerd en heeft bijgedragen aan zijn succes als strategisch consultant en trainer in de farmaceutische industrie.

Wil je ook eens ervaren wat Action Learning doet voor jouw manier van denken en handelen en wil je kennis maken met onze MBA? Volg dan een MBA Proefles en ontdek of deze opleiding bij je past.

Business School Nederland

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vul je gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief met nieuws, blogartikelen en publicaties te ontvangen.

"*" geeft vereiste velden aan

7 + 1 =