Terug naar actueel
Impact Stories

Kees Groeneveld: De onmisbare kennis uit een MBA-studie

In impact stories door Business School Nederland

Kees Groeneveld, een gedreven professional met een scherp oog voor strategie en uitvoering, haalde in 2000 zijn MBA om zichzelf beter te kunnen positioneren op directieniveau bij zijn klanten. “De reden om een MBA-studie te volgen was om extra bagage te hebben om op directieniveau te kunnen schakelen bij onze klanten”, aldus Kees. Sindsdien heeft hij met zijn ervaring en kennis een impactvolle reis gemaakt, waarbij hij niet alleen zijn eigen carrière naar nieuwe hoogten heeft gebracht, maar ook zijn klanten heeft geholpen hun strategische doelen te verwezenlijken.

Leren van diversiteit bij BSN

Zijn ervaring bij Business School Netherlands (BSN) was intens en verrijkend, mede door de kleinschalige groepen die bol stonden van diversiteit in kennis en ervaring. Deze diversiteit betekende dat deelnemers uiteenlopende achtergronden en expertise meebrachten, wat leidde tot innoverende discussies en grondig leren.

“BSN werkt in kleine groepen met een grote mate aan diversiteit in kennis en ervaring. Dat maakt dat je ook veel kon leren van de deelnemers.”

Dit interactieve leerproces werd gehouden in kleine subgroepen, waarin deelnemers intensief samenwerkten aan gezamenlijke opdrachten.

“Door te werken in subgroepen aan opdrachten werd de intensiteit extra versterkt.”

Dit zorgde ervoor dat Kees niet alleen theorieën leerde, maar deze ook direct kon toepassen en testen in een dynamische groepsomgeving, wat zijn begrip en vaardigheden verder verdiepten.

Inzichten die verrasten

De verrassende invalshoeken verbreedden zijn kijk op bedrijfsvoering aanzienlijk.

“De samenhang tussen de verschillende vakken werd nadrukkelijk gepresenteerd. De koppeling tussen strategie en uitvoering vond ik een van de meest mooie inzichten die ik heb opgedaan.”

De kracht van Action Learning

Het echte verschil kwam echter naar voren bij het toepassen van de theorie in de praktijk. Terwijl de theoretische lessen en het lezen van studiemateriaal essentieel waren, ontdekte Kees dat het echte leren plaatsvond toen hij deze kennis begon toe te passen in “real-world” situaties.

“Materie aanhoren en lezen is iets anders dan het toepassen in de praktijk. De praktijk is weerbarstig en het vergt inventiviteit en creativiteit om praktische problemen te vertalen naar oplossingen. Action Learning is een must om het geleerde in praktijk te brengen.”

Strategische doelen vertalen: De case van Oracle Nederland

De dissertation van Kees richtte zich op het opzetten van strategische doelen voor Oracle Nederland. Hierbij vertaalde hij het model van de Business Balanced Scorecard naar de specifieke context van Oracle.

“Het leerpunt zit hem in de roze wolk van strategische doelen om te zetten naar concrete meetbare handvatten voor de realisatie.”

Dit betekende dat abstracte strategische visies werden omgezet in duidelijke, operationele stappen die meetbaar en uitvoerbaar waren.

“De systematiek van werken heeft ervoor gezorgd dat we dezelfde stappen van strategievertaling succesvol konden implementeren in mijn eigen bedrijf (eData.nu).”

Hierdoor kon Kees de strategische doelen van zijn bedrijf effectief vertalen naar praktische, meetbare acties, wat resulteerde in een betere controle over bedrijfsprocessen en een verhoogde efficiëntie in het behalen van bedrijfsdoelen.

Veranderende beleid en KPI’s

De impact van zijn MBA-studie was groot. Kees vertelt dat het destijds bij Oracle leidde tot beleidswijzigingen en een betere focus op kennis en business development.

“Voor mijn huidige organisatie (eData.nu) heeft het geleid tot scherp(er) sturen op een aantal KPI’s om gericht(er) strategische doelen te realiseren.”

Strategisch denken in de praktijk

Door de MBA-reis van Kees heeft hij een manier van denken ontwikkeld die hij nu in zijn opdrachten bij klanten toepast.

“Het gaat meer om de manier van denken. Dat is iets wat ik in mijn opdrachten bij klanten meeneem: Hoe concretiseer je nu de mooi geformuleerde strategische doelen naar een praktische uitvoering en hoe hou je grip op voortgang en (kwaliteit van) realisatie. Het verschil zit hem erin dat ik verbanden leg tussen verschillende disciplines en toewerk naar concretisering van (hoog over) visie en missie naar doelen, activiteiten, realisatie en bijsturing. Hierdoor houd ik de processen beter onder controle en kan ik waar nodig tijdig bijsturen”.

Kees Groeneveld is een voorbeeld van hoe een MBA niet alleen professionele kennis en vaardigheden vergroot, maar ook persoonlijke groei en praktische impact bevordert. Zijn impactvolle reis benadrukt het belang van praktijkgericht leren en strategisch denken, waardoor hij zijn klanten effectief helpt bij het realiseren van hun doelen en het verbeteren van hun bedrijfsprocessen. Wil je ook eens ervaren welke impact Action Learning heeft op jouw manier van denken en handelen en wil je kennis maken met onze MBA? Volg dan een MBA Proefles en ontdek of deze opleiding bij je past.

Business School Nederland

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vul je gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief met nieuws, blogartikelen en publicaties te ontvangen.

"*" geeft vereiste velden aan

7 + 2 =