Terug naar actueel
Impact Stories

Leiderschap en Zelforganisatie: Lydia Bos’ MBA-traject en innovatief model

In impact stories door Business School Nederland

Lydia Bos was werkzaam bij Mentaal Beter toen ze startte met haar MBA-opleiding , en begon voor zichzelf vlak voor de afstudeerfase. Eind 2019 behaalde ze Cum Laude haar diploma. Tijdens haar afstudeertraject heeft ze een model voor zelforganisatie ontwikkeld. Met dit resultaat kan Lydia met recht een spekkoper genoemd worden. Er ook nog een eigen boek ‘Echte leiders gezocht’ over schrijven spant de kroon. Lydia deelt haar impact story en waarom zij leerde bij Business School Nederland.

Kennis MBA doorvertalen naar eigen praktijk

Na jarenlange managementervaring had Lydia de behoefte om haar praktische kennis te toetsen aan de laatste academische inzichten met een MBA.

“Ik was benieuwd hoe de theorie zich verhoudt tot de weerbarstige praktijk. Na je studietijd ga je werken en kom je van alles tegen in de praktijk. Dan is het ontzettend waardevol om je ervaringen praktisch te toetsen aan de theorie en ook te ervaren hoe de theorie zich heeft doorontwikkeld.”

Complex vraagstuk over leiderschap en zelforganisatie aanpakken in MBA

Lydia onderzocht voor haar afstudeerproject het verband tussen leiderschap en zelforganisatie.

“In mijn probleemstelling stelde ik dat het type leiderschap niet is afgestemd op de mate van zelforganisatie binnen een bedrijf. Dat zorgt ervoor dat een bedrijf niet geheel zelforganiserend wordt en niet zo floreert als van tevoren bedacht. In de afstudeerperiode ben ik voor mezelf begonnen en ik wilde heel graag dit organisatie overstijgende probleem aanpakken.”

Mensen laten meebewegen in MBA-afstudeeronderzoek

Urgentie was de sleutel tot succes om mensen mee te laten bewegen met Lydia’s MBA-afstudeeronderzoek. Haar internal Edger Gubbels wees haar hierin de juiste weg voor de beste aanpak en dat zette haar ertoe om er ook een boek over te schrijven.

“Veel bedrijven die ik onderzocht tijdens mijn MBA-afstudeerfase waren hier heel blij mee, want ze liepen tegen problemen aan met de invoering van zelforganisatie. Ik kon ze dus echt verder helpen en daarom ontvingen ze mij met open armen.”

Verandering teweegbrengen met praktische handvatten

Lydia verteld met passie over de voordelen van haar ontwikkelde model.

“Het model biedt echt praktische handvatten die gaan over wat te doen in de verschillende fasen van zelforganisatie. Dat heeft heel veel opgeleverd voor bedrijven, omdat het structuur biedt voor de invoering van zelforganisatie.”

Zo heeft ze onder andere gemerkt in de bouwwereld waarvoor ze heeft gewerkt.

“In deze industrie zag je dat er een traditioneel hiërarchische structuur was. We zaten hier echt in fase nul van zelforganisatie. Ik ben mezelf daardoor wel tegengekomen en moest eerst een paar stappen terug doen. Daar leerde ik zelf ook weer van!”

Toepassing Action Learning in MBA brengt meerwaarde

De praktische Action Learning methode, die als een rode draad door de MBA loopt, bracht voor Lydia grote meerwaarde. Het hielp haar en haar teams dieper in te gaan op organisatievraagstukken en voorkwam overhaaste beslissingen.

“Binnen mijn MBA subset en projectgroepen in organisaties bleven we elkaar vragen stellen om daarmee het organisatievraagstuk goed te doorgronden. Zonder Action Learning had ik sommige stappen waarschijnlijk veel te snel genomen in mijn onderzoek. In mijn vorige baan was ik al veel bezig met het onderwerp zelforganisatie en daardoor dacht ik dat ik wel wist hoe het allemaal in elkaar stak. Door stappen terug te nemen, kwam ik tot andere inzichten; zo kwam ik juist verder.”

Lydia weet zeker dat haar MBA het verschil heeft gemaakt in haar onderzoek.

“Zonder de MBA-opleiding zou mijn onderzoek waarschijnlijk te kort door de bocht zijn geweest. Dan had ik een veel minder gedegen onderzoek en was mijn benadering veel minder wetenschappelijk geweest. Ik had waarschijnlijk minder gedivergeerd en veel eerder een conclusie geschreven.”

Persoonlijk gegroeid door MBA-afstudeerproject

Voor Lydia was haar MBA en haar afstudeerproject een grote ontwikkeling van persoonlijke groei.

“Als ik het afstudeeronderzoek niet had gedaan, dan had ik er nooit een boek over geschreven! Verder heeft niet alleen het onderzoek, maar de hele MBA studie haar geleerd om veel meer te reflecteren.”

“Het woord ’reflectie’ stond niet prominent in mijn woordenboek. Ik vond het vaak maar een gedoe, maar het helpt echt! Ook om meer bij jezelf te zoeken in plaats van een ander te veranderen. Daarmee sta ik uiteindelijk ook steviger in mijn schoenen.”

Balans tussen privéleven en MBA-studie

Goede communicatie met het thuisfront over de verwachtingen van elkaar was de basis om het privéleven en de MBA-studie in balans te houden.

“Iedereen in ons gezin moest goed beseffen waar ik voor ging kiezen. Naar mijn mening is de enige manier om succesvol te zijn door er volledig voor te gaan. Thuis maakten we bepaalde afspraken, bijvoorbeeld over het huishouden. Mijn kinderen moesten hieraan nu toch echt een grotere bijdrage leveren!”

Trots en voldoening

Lydia kijkt met trots terug op haar MBA-prestatie. Een hoogtepunt was het ontwikkelen van het zelforganisatie model.

“De eerste keer dat ik samenkwam met internal Edger Gubbels zei hij letterlijk dat ik een spekkoper ben als ik het voor elkaar zou krijgen om een model te ontwikkelen. En toen dacht ik: dat zal me dan gaan lukken ook en het is gelukt!”

Advies voor toekomstige studenten en organisaties

Ze sluit af met advies:

“Veeg je agenda leeg en ga ervoor zitten. Focus, want anders kun je lang blijven hangen in de afstudeerperiode. Stel een maximale tijd vast die je aan het MBA-afstudeerproject wilt besteden. Dat is ook een kwaliteit en zo is het minder moeilijk om het te halen. Op mijn werk gaf ik aan dat ik tijd en ruimte nodig had voor de studie. Op het moment dat een werkgever instemt met dat je de studie gaat volgen, en deze misschien zelfs betaalt, dan moet je hier ook de tijd en gelegenheid voor krijgen. De Action Learning Projecten zijn overigens van toegevoegde waarde voor je organisatie.”

Lydia Bos heeft niet alleen een succesvolle doorvertaling gemaakt van theorie naar praktijk, maar ook waardevolle inzichten en een praktisch model gecreëerd dat organisaties helpt te floreren door beter leiderschap en zelforganisatie. Haar reis benadrukt het belang van levenslang leren en aanpassingsvermogen in een snel veranderende wereld. Haar verhaal dient als inspiratie voor toekomstige leiders en veranderaars.

Wil je ook eens ervaren wat Action Learning doet voor jouw manier van denken en handelen en wil je kennis maken met onze MBA? Volg dan een MBA Proefles en ontdek of deze opleiding bij je past.

Business School Nederland

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vul je gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief met nieuws, blogartikelen en publicaties te ontvangen.

"*" geeft vereiste velden aan

10 − 2 =