Terug naar actueel
Impact Stories

Marlou’s MBA-reis zorgt voor nieuwe samenwerkingsstrategie

In impact stories door Business School Nederland

Waarom leert Marlou Mulders? Als voormalig Marketing & Sales Director bij Prins Petfoods, was de drijfveer om een MBA te volgen helder: een diepgaande kennisontwikkeling op diverse managementgebieden. Haar keuze viel op de MBA van Business School Nederland (BSN), een programma dat niet alleen theoretische inzichten biedt, maar vooral praktische toepasbaarheid benadrukt door problemen uit de eigen werkomgeving aan te pakken. Het resultaat? Een nieuwe samenwerkingsstrategie die zowel haar organisatie als haar persoonlijke ontwikkeling naar een hoger niveau tilde.

Een gedreven MBA-keuze voor verdieping

Marlou vertelt over haar motivatie om een MBA te starten. Ze wilde zich niet alleen beperken tot haar expertisegebied van marketing en sales, maar ook inzicht krijgen in andere kernaspecten van bedrijfsvoering zoals financiën en HR.

“Omdat ik in mijn rol juist beslissingen moet nemen die verder gaan dan alleen de sales en marketingafdeling, wilde ik mij juist in meerdere managementgebieden verdiepen.”

Marlou koos ervoor vraagstukken uit haar eigen organisatie aan te pakken tijdens de opleiding die niet direct aansloten op haar dagelijkse werk.

“Je dwingt jezelf om de verdieping op andere vakgebieden binnen je organisatie op te zoeken. Dat vond ik heel leerzaam.”

Praktische toepasbaarheid voorop in de MBA

De praktische toepasbaarheid was een belangrijke reden voor Marlou om te kiezen voor de MBA-opleiding van BSN.

“Het is niet alleen theoretisch, maar ook direct toepasbaar op de projecten die je voor je eigen organisatie mag uitvoeren. Aan de hand van Action Learning, pak je écht een probleemsituatie in je eigen organisatie aan. Zo kun je direct zien wat er gebeurt en wat het resultaat is van het hetgeen dat je hebt uitgevoerd. Dat geeft voldoening.”

MBA-onderzoek met directe impact voor de organisatie

De titel van Marlou haar MBA-afstudeerproject was: ‘Een omnichannelaanpak voor Prins om de consument succesvol te bedienen zonder kanaalconflict’. Een essentieel project gezien de verschuiving van verkooppunten naar online platforms.

“Voor merken wordt het daarom steeds belangrijker om hun klanten beter te leren kennen om meer gepersonaliseerd te kunnen communiceren en klantloyaliteit te stimuleren. Enerzijds heb je als organisatie je eigen waardepropositie en anderzijds heb je de klantbehoeften. Ergens moet daar een fit komen, zodat het op elkaar aansluit, en dat zonder kanaalconflict, bijvoorbeeld met je retailkanaal. We hebben een omnichannel strategie uitgezet om beter op de behoefte van de klant te kunnen inspelen. Uit het onderzoek van de klantreis zijn vier klantprofielen gerold. Deze gebruiken wij nog dagelijks om op de juiste manier met onze klanten te communiceren en te voorzien in hun behoeften. We stemmen hier ook onze marketingcampagnes op af. Door het gesprek aan te gaan met de retailers hebben we er daarnaast voor gezorgd dat we geen kanaalconflict in de hand werken.”

“Er is zelfs een beleidsvorm uitgekomen richting onze partners, zodat we op een andere manier zijn gaan samenwerken.”

Samenwerking en draagvlak creëren tijdens de MBA

Een cruciaal element in Marlou’s onderzoek was het betrekken van zowel retailers als consumenten.

“Ik heb onze retailpartners letterlijk onderdeel gemaakt van het probleem door ze mee te nemen in de marktsituatie en hen te vragen hoe zij er tegenaan kijken. Je creëert draagvlak, maar het geeft je ook weer interessante nieuwe inzichten. Daarnaast heb ik de consument betrokken door hen te vragen naar hun klantreis. Welke touchpoints zijn belangrijk binnen hun reis, wat zijn nu hun waarde drivers, waarom kopen ze graag in een dierenspeciaalzaak, waarom kopen ze graag online en waar vinden ze hun informatie? Het leverde hele waardevolle suggesties en input op om de juiste oplossing te vinden.”

Marlou bekent dat haar onderzoek van andere kwaliteit was geweest als ze deze MBA niet had doorlopen.

“De verdiepingsslag was dan een stuk minder geweest. Dan was ik zeker niet tot deze uitkomst gekomen en met deze weg ernaartoe. Mijn interne begeleider Toni Sfirtsis heeft mij hier goed bij geholpen om de verdiepingsslag te maken voor het opzetten van het onderzoeksplan.”

Ook haar studiegenoten hebben een bijdrage geleverd aan verfrissende inzichten. “We hadden een hecht team en hebben nog geregeld contact. We stellen elkaar dan vragen over organisatievraagstukken die er nu liggen en delen kennis, ervaringen en inzichten.”

Praktijkgerichte Action Learning methode de waardevolle basis van de MBA

Als Marlou terugkijkt is het toepassen van Action Learning wel echt de basis om het verschil te maken voor alle projecten die ze heeft opgepakt tijdens de MBA-opleiding.

“Het is met name waardevol om mensen mee te nemen in het probleem. Het probleem bij ons was dusdanig urgent dat het ook goed in de breedte werd opgepakt en het daadwerkelijk een project werd met een samengesteld projectteam.”

Reflectie op persoonlijke en professionele groei tijdens MBA-reis

Terugkijkend op haar MBA-traject en afstudeeronderzoek, merkt Marlou op hoe deze ervaring haar persoonlijk heeft verrijkt.

“Ik denk dat het kernwoord hierbij is: verdieping. Je wordt echt gedwongen om de diepte in te gaan en met rust te onderzoeken,” reflecteert ze. Deze verdieping past ze nog steeds toe, vooral bij complexe strategische vraagstukken binnen haar organisatie.

Marlou is trots op wat ze heeft bereikt met haar afstudeerproject.

“Het is een masterpiece dat je oplevert. Zo mooi dat het ook echt geïmplementeerd is in de organisatie en door de methode van werken er ook intern draagvlak is gecreëerd. Ik bedoel als je iets schrijft, het belandt in een bureaula en er wordt nooit meer naar gekeken dan is de voldoening veel minder.”

De juiste balans van werk MBA-studie en privé leven

Marlou geeft aan dat een MBA niet onderschat moet worden.

“Je kunt het er niet eventjes bij doen. Ik weet niet of ik het had kunnen combineren wanneer ik dan kleine kinderen had gehad. Ik had voor mij zelf wel een einddoel gesteld om de MBA in twee jaar af te ronden. Je kan het natuurlijk ook meer verspreiden, maar als het in twee jaar kan, dan wil ik het ook in twee jaar doen. Dat betekent wel dat je veel weekenden en avonden aan je studie zit.”

Haar tip: “Zet voor jezelf een deadline voor je projecten neer. Ik zag ook wel om me heen dat dit iets was waar je op kunt vastlopen. Dan wordt het al snel een 1- of 2-jarig project. Wat voor mij goed werkte was om elke vrijdagmiddag bij BSN aan het afstudeerproject te zitten. Dan dwing je jezelf de vaart erin te houden.”

Een levenslang leerproces

Marlou’s traject is een bewijs van de waarde van voortdurend leren en aanpassen. De impact van haar MBA op haar professionele leven en op Prins Petfoods toont aan dat het een investering is die blijft renderen, zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak.

Wil je ook ervaren welke impact Action Learning heeft op jouw manier van denken en handelen en wil je kennis maken met onze MBA? Volg dan een MBA Proefles en ontdek of deze opleiding bij je past.

Business School Nederland

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vul je gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief met nieuws, blogartikelen en publicaties te ontvangen.

"*" geeft vereiste velden aan

10 + 5 =