Terug naar actueel
Impact Stories

Van operationeel naar strategisch denken: De MBA-reis van Tjebbo Grijpma

In impact stories door Business School Nederland

Tjebbo Grijpma, directeur bedrijfsvoering bij Amethist Verslavingszorg Flevoland, begon zijn MBA-reis na zijn post-hbo Bedrijfskunde in de Zorg. Hij maakte toen de overstap naar de functie van hoofd bedrijfsvoering bij GGZ Centraal. Daar stond hij voor een veranderend speelveld. De organisatie werd steeds meer prestatiegericht gefinancierd, er ontstonden problemen op de arbeidsmarkt en de bedrijfsresultaten werden steeds strakker gemonitord. Dit vroeg om een adequate bedrijfsvoering, ondersteunend aan kwalitatief goede zorg in een organisatie waar mensen graag werken.

Deze ontwikkelingen maakten het noodzakelijk om mijn strategische vaardigheden verder te ontplooien. Een MBA bood mij de kans om breder te kijken, complexe vraagstukken op directie- en bestuurlijk niveau nog beter te doorgronden en een volwaardige strategische gesprekspartner te worden.

Een leeromgeving die inspireert

De keuze voor een MBA bij Business School Netherlands (BSN), waar theorie en praktijk samenkomen, bood Tjebbo niet alleen een diepere theoretische basis maar vooral direct toepasbare inzichten. De inhoud van de MBA-modules sloot naadloos aan bij zijn werk.

Elke les, van marketing tot procesmanagement, bracht nieuwe inzichten die ik direct kon toepassen op de uitdagingen in mijn organisatie. Na een studiedag reed ik altijd vol energie en ideeën naar huis.

Daarnaast waren de studiedagen in Buren een waardevolle ervaring.

Even weg uit de dagelijkse hectiek en volledig gefocust op leren.

Vooral de subsetbijeenkomsten met medestudenten, afkomstig uit diverse sectoren, waren leerzaam.

We bezochten elkaars werklocaties, zoals Schiphol, MBO-scholen en ziekenhuizen, waardoor we elkaars uitdagingen beter begrepen.

Verrassende inzichten en Action Learning in de MBA

Tijdens zijn MBA ontdekte Tjebbo dat de uitdagingen die hij als zorgmanager tegenkwam – productiviteit, digitalisering en het binden en boeien van medewerkers – universeel bleken te zijn.

Vanuit de bedrijfsvoering zag ik dat mijn medestudenten in andere sectoren met vergelijkbare uitdagingen te maken hadden. Het was verrassend om die raakvlakken te ontdekken.

Daarnaast leerde hij de kracht van het steeds koppelen van strategische beslissingen aan de missie van de organisatie.

Dit hielp mij om niet alleen naar operationele verbeteringen te kijken, maar deze direct te verbinden met strategische doelen van mijn organisatie.

Action Learning speelde hierbij een essentiële rol.

Met deze methode leerde je de juiste vragen aan elkaar te stellen zonder direct een oordeel te geven, wat tijdens de lessen nog best uitdagend bleek te zijn voor een groep leidinggevenden bij elkaar. Deze methode helpt je een kokervisie te voorkomen en stimuleert je de hele organisatie te betrekken bij het analyseren en aanpakken van uitdagingen. Dit zorgt voor breed gedragen keuzes en oplossingen.

Van strategisch inzicht naar een efficiënter zorgaanbod

Voor zijn dissertation, het MBA-afstudeerproject, richtte Tjebbo zich op een strategischer productportfolio binnen Amethist Verslavingszorg Flevoland, een organisatie in de verslavingszorg. De uitdagingen waren helder: het aantal nieuwe intakes nam af, behandelingen duurden langer en behandelaren hadden volle caseloads.

Dit was geen goed uitgangspunt om te groeien. Als leidinggevende was de eerste reactie om de intakecapaciteit te verhogen, maar door Action Learning toe te passen, kwamen we tot de grondoorzaak van deze uitdagingen. Het behandelaanbod werd steeds breder en opvolgend aangeboden, wat leidde tot vertraging en inefficiëntie.

Door de organisatievisie, missie en positionering als uitgangspunt te nemen, werd een gerichter behandelaanbod gecreëerd met een vernieuwd portfolio – een zorglijn die zowel betaalbaarheid als toegankelijkheid waarborgt.

We hebben onderscheid gemaakt tussen primaire verslavingsbehandelingen en complementaire behandelingen, waarbij de laatste alleen worden ingezet als ze bijdragen aan het slagen van de primaire behandeling.

Impact op de organisatie en de sector

De inzichten van Tjebbo’s dissertation en het nieuwe portfoliodesign hadden direct impact.

Het heeft bijgedragen aan het betaalbaar en toegankelijk houden van de zorg. Daarnaast hebben we onze leidinggevende structuur herzien en beter afgestemd op strategische breedte en tactische diepte van de zorglijn. Ook stegen de intakecijfers weer, maar dit leidde niet direct tot organisatiegroei. Echter moet groei naar ons idee ook niet het uiteindelijke doel zijn. Als zorgorganisatie willen wij de komende vijf jaar beschermen en behouden wat wij hebben opgebouwd. Dit brengt voldoende uitdagingen met zich mee in het dynamische zorglandschap.

Zijn project vond ook buiten zijn organisatie weerklank.

Na afronding werd mijn dissertation opgevraagd door moederorganisaties en een huisartsengroep. Dit toont aan dat onze inzichten breder toepasbaar zijn en bijdragen aan verbeteringen in de gezondheidszorgsector.

Van MBA naar strategische impact

De MBA heeft Tjebbo niet alleen op strategisch vlak ontwikkeld, maar ook zijn leiderschapsstijl versterkt.

Ik stuur nu veel meer op basis van de missie en waarden van de organisatie.

Tjebbo’s groei resulteerde in een nieuwe uitdaging: in 2024 startte hij als directeur van een maatschap binnen de zorg.

Hier pas ik het geleerde optimaal toe en vergroot ik de strategische impact.

Met zijn MBA bij BSN heeft Tjebbo niet alleen zijn eigen carrière verrijkt, maar ook waardevolle bijdragen geleverd aan zijn organisatie en de bredere zorgsector.

De opleiding leerde mij verder te kijken dan de dagelijkse praktijk en bedrijfsvoering strategisch te benaderen.

Wil je ook ervaren welke impact Action Learning heeft op jouw manier van denken en handelen en wil je kennis maken met onze MBA? Volg dan een MBA Proefles en ontdek of deze opleiding bij je past.

Business School Nederland

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vul je gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief met nieuws, blogartikelen en publicaties te ontvangen.

"*" geeft vereiste velden aan

12 − 7 =