Selecteer een pagina

‘Ik scoorde voor al mijn ALPs tijdens de MBA een A, behalve voor marketing, daarvoor scoorde ik een teleurstellende C. Een doorn in mijn oog, vooral omdat ik van mening was – en nog steeds trouwens – dat mijn docent mijn ALP over het onderwerp branding niet helemaal begreep.’

Cadushi | BSN Alumnus Eric Gietman MBA

Aan het woord is Eric Gietman MBA. We spreken hem via Skype, op de achtergrond horen we de zee ruisen. Eric woont sinds 2009 op Bonaire, waar hij aan het roer staat van The Cadushy Distillery, dé distilleerderij van Bonaire, producent van diverse unieke producten zoals de enige cactus likeur in de wereld “Cadushy of Bonaire Liqueur”.

In 2001 rondde Eric de Executive MBA aan BSN Cum Laude af met zijn masters project Living the Brand. ‘Die magere C was de reden dat ik besloot ik om mijn dissertation volledig op branding te richten. Ik ben daar achteraf nog elke dag blij om, want juist die verdieping deed me inzien hoe geweldig ik branding daadwerkelijk vind. Sinds die tijd is branding mijn hobby en ben ik dagelijks bezig met dit onderwerp.’

Toen Eric en zijn vrouw Jolande in 1997 op huwelijksreis naar Bonaire gingen, waren ze op slag verliefd op het prachtige eiland. Daarna gingen ze elk jaar terug voor vakantie. In 2009 vertrekt het stel met hun dan 5-jarige dochter definitief naar Bonaire om daar een nieuw bestaan op te bouwen. ‘Met de droom om hier te wonen, bestond ook de wens om het roer echt om te gooien en te gaan ondernemen.’

Wat maakt branding voor jou zo geweldig?
Branding is zo’n ontzettend krachtig instrument. Het helpt een product, bedrijf of zelfs toeristische bestemming zich te onderscheiden. Consumentenkeuzes worden vaak gemaakt op basis van brand awareness; bij dranken is dat niet anders en daar maak ik dankbaar gebruik van in mijn bedrijf.’

Hoe houd je jezelf up-to-date qua kennis en nieuwe ontwikkelingen?
‘Ik lees veel artikelen en boeken over branding – het Internet biedt natuurlijk een schat aan informatie. Op dit moment ben ik vooral aan het verdiepen in destination branding: de kunst een bestemming goed op de kaart te zetten. Naast mijn bedrijf ben ik ook voorzitter van het bestuur van de Bonaire Hotel- and Tourism association (BONHATA). Daarnaast begeleid ik studenten van hogescholen die bij mij of BONHATA stage lopen, en door met hen te praten krijg ik ook nieuwe inzichten. Ook spiek ik graag even op hun literatuurlijst voor mogelijk interessante, nieuwe literatuur. Ik krijg als alumnus natuurlijk de uitnodigen voor de BSN-events en vind het dan wel eens jammer dat ik zo’n 7000 kilometer van Buren vandaan woon. Als ik ooit tijd over heb, wil ik graag nog eens een DBA gaan doen om me verder te specialiseren door middel van een promotie in het vak branding.‘

Voordat je naar Bonaire vertrok werkte je in loondienst. Waarom ben je nu gaan ondernemen?
‘Eigenlijk kriebelde het altijd al een beetje. Ook tijdens mijn werkverbanden in Nederland bij onder meer Center Parcs en Essent deed ik er altijd advieswerk naast. En inderdaad, met de droom om op Bonaire te gaan wonen, bestond ook de wens het roer echt om te gooien en een eigen bedrijf te starten.’

The Cadushy DistilleryHoe is het idee voor Cadushy – lokale likeuren en sterke dranken – ontstaan?
‘Nadat we in 2007 besloten dat we naar Bonaire wilde vertrekken, zijn we op zoek gegaan naar mogelijkheden. Ik bouwde op Bonaire een netwerk op, onder meer met MBA-studenten van BSN. BSN-alumnus Edsel Winklaar heeft me geholpen het bedrijfsleven van het eiland te leren kennen. In die tijd heb ik meerdere business plannen voor verschillende bedrijfsideeën geschreven. Op een gegeven moment ontstond het idee om een mooie, lokale souvenir op de markt te brengen. Toen we ons realiseerden dat Bonaire nog geen destilleerderij had, een ernstig tekort aan lokaal geproduceerde souvenirs én nog geen signature drink, was de optelsom snel gemaakt. Vanaf dat moment zijn we er vol voor gegaan en hebben zelfs geen businessplan meer geschreven omdat we zo overtuigd waren van dit bedrijfsidee. Twee jaar later introduceerden we de Cadushy of Bonaire Liqueur op de markt.’

Werd je als ‘buitenlandse ondernemer’ wel geaccepteerd?
‘Tja, dat gaat niet vanzelf, je komt hier als buitenstaander en gaat een bedrijf beginnen. Natuurlijk word je dan in het begin met argusogen bekeken. Je moet je verdiepen in de cultuur en de taal van het eiland, dat is een must. We hebben ervoor gekozen om ons bedrijf in Rincón, het oudste dorp van Bonaire, te vestigen. In Rincón hebben we het oude partycentrum gekocht en volledig gerestaureerd. Toen wij het partycentrum kochten had het bijna dertig jaar leeg gestaan en waren het in feite ruïnes. De restauratie hebben we zelf gedaan met eigen middelen en natuurlijk met hulp van lokale vakmensen. De bioscoop en ons huis staan inmiddels op de monumentenlijst van beschermde monumenten. De vestiging van ons bedrijf in Rincón heeft ervoor gezorgd dat het dorp een populaire plek is geworden voor de toeristen en daarmee de economische ontwikkeling van het dorp een flinke impuls gegeven. Op deze manier proberen we maatschappelijk verantwoord te ondernemen. ’

Wat heeft Cadushy met cactussen te maken?
‘Alles! Kadushi is de grote cactus waarvan je er op Bonaire een paar miljoen, zo niet meer, vindt. Deze cactus vormt de basis van de likeur die we ontwikkeld hebben, geïnspireerd op de tradities van Bonaire. En daarna op de tradities van de andere Nederlands Caribische eilanden – voor elk eiland een eigen likeur. Toen de likeurlijn gevestigd was, volgde de spirit-lijn: Rom Rincón, Captain Don’s Whisky, Cadushy Vodka en Kaomati Tequila. Van die deze lijn is alleen de Cadushy Vodka van cactus gemaakt.’

Liep het bedrijf meteen goed?
‘Ja, het liep vanaf de eerste dag goed. Maar om de aanloopverliezen een beetje te beperken heb ik de eerste tijd ook nog in loondienst gewerkt. De ontwikkeling van het bedrijf kwam al vrij snel in een stroomversnelling terecht. Na anderhalf jaar heb ik mijn baan opgezegd – een zeer gemakkelijke keuze, haha – en sindsdien werk ik voor het bedrijf. Inmiddels heb ik acht mensen op de loonlijst staan, waarvan één in Nederland.’

In Nederland?
‘We zijn op dit moment aan het kijken of we onze Cadushy-producten ook naar Nederland en wellicht de rest van Europa kunnen exporteren. Ik geloof meer in zaken uitproberen dan uitgebreid marktonderzoek: we hebben dus gewoon een palet naar Nederland gestuurd onder het mom ‘eens kijken wat het doet’. We zien vooral dat onze rum, Rom Rincon, het bijzonder goed doet; die krijgt hele goede recensies vanuit de vakpers en onze klanten. Goed nieuws, want daardoor bestellen ze steeds grotere hoeveelheden via onze webshop op www.cadushy.eu. Het is nog steeds geen megabedrijf, maar alle succesvolle bedrijven zijn ooit klein begonnen.’

Is dat ‘megabedrijf’ het uiteindelijke doel?
‘Uiteindelijk wil een ondernemer natuurlijk altijd groeien, maar van mij hoeft het zeker niet te hard te gaan. De afgelopen jaren zijn we altijd in kleine stapjes gegroeid – zolang er maar goede groei is, is het goed.’ Lachend: ‘Het moet vooral niet te veel op werken gaan lijken, daarvoor ben ik niet naar Bonaire verhuisd.’

Hoe kijk je terug op je MBA?
De MBA heeft ervoor gezorgd dat ik een ontwikkeling doormaakte waardoor ik verder kon groeien. Ik ben ervan overtuigd dat ik hier zonder de MBA niet gezeten had, dan had mijn leven ongetwijfeld anders gelopen. Voor mij was de MBA dus absoluut een life-changing-event. Grappig genoeg heb ik jaren geleden na het lezen van het boek ‘The Big Five for Life’ voor mezelf vijf zaken opgesteld die ik wilde doen voordat ik m’n laatste adem uitblaas. Eén ervan was om m’n MBA te halen, en een andere was om een eigen bedrijf te beginnen op Bonaire. Kortom: ik ben vrij aardig op weg!’

Meer informatie over de bijzondere dranken en het bedrijf vind je op de website van Cadushy. Wil je graag in contact komen met Eric? Dat kan via LinkedIn.

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt.

Share This