“Ik ben Walter. Dinsdag 28 augustus 2018 heb ik mijn MBA-titel mogen behalen. Daarmee ben ik waarschijnlijk de laatste die de kans krijgt deel te mogen nemen aan de Graduation Day 2018. Op de valreep zullen we maar zeggen… misschien zegt het ook wat over mijn leerstijl ; )”

BSN Alumnus Walter van der Vlist MBA

“Het zal voor velen herkenbaar zijn: de dag van de Viva Voce is een dag met spanning, concentratie, opluchting, ontlading, blijdschap en trots. Jijzelf staat centraal in wat de climax genoemd kan worden van je studie. Het cliché is waar, het is en voelt als een zeer bijzondere dag in je leven. Die bijzondere prestatie die je geleverd hebt, en niet te vergeten een opnieuw verkregen vrijheid… het moet dan allemaal nog wel landen. Je eindigt in een roes. Het werkelijke besef komt de dagen erna. En net als na afloop van een vakantie beland je vervolgens al snel weer in het ritme van de dag.”

“Daarom is het waardevol dat de Graduation Day het mogelijk maakt er werkelijk een feest van te maken. Het is een mooi vooruitzicht om op 22 september samen met (sub)set-genoten en heel veel Nederlandse en internationale medestudenten dit op die inspirerende locatie te mogen vieren. Fraai ook dat dit jaar mede in het teken staat van het jubileum van het instituut waar we trots op zijn; onze Business School Nederland. Dat treffen we toch maar weer. Ieder zal zijn eigen toegevoegde waarde zien in een Graduation Day met zijn ceremoniële karakter. Voor mij persoonlijk ligt de grootste waarde in juist de informele kant van de dag. Zoveel leuke en inspirerende mensen bijeen met een gedeelde prestatie en blijdschap, dat is garantie voor een onvergetelijke dag. Ik zie er naar uit!”

En nu dan?
“Vanuit mijn professioneel bestaan wil ik, samen met een groep gelijkgestemden, helpen de wereld een stukje leuker en rechtvaardiger te maken. Een behoorlijk ambitieus doel dat ik als mijn belangrijkste uitdaging zie. En hoe mooi is het dan als je een MBA voor zo’n doel kunt gebruiken?”

Zingeving
“Ik ben de Action Learning MBA begonnen met het voornemen mij te ontwikkelen tot consultant en ondernemer. Gedurende, en misschien wel dankzij, de Action Learning MBA kwam daar een extra dimensie bij: zingeving. Ik voelde meer en meer een morele verplichting om mij aan te sluiten bij al die mensen die zich al inzetten voor een betere wereld. Het bouwen van een onderneming die daaraan bijdraagt moest de opbrengst van de Action Learning MBA worden.”

Kleinschalig en persoonlijk
“Een vriendin wees mij ooit op BSN als beste keuze voor het volgen van een MBA. De eerste contacten met BSN lieten direct een goed gevoel achter. Het kleinschalige karakter van de school en de persoonlijke benadering helpen een fijne cultuur te bewerkstelligen… voor mij een zeer belangrijk aspect. De pragmatische opzet waarbij onderzoeksopdrachten toegespitst worden op werkelijk bestaande praktijksituaties was voor mij vervolgens de belangrijkste reden om te kiezen voor BSN en Action Learning. Een keuze waar ik nog steeds blij om ben.”

Rollercoaster en vrienden voor het leven
“Het woord rollercoaster wordt regelmatig gebruikt en dat doe ik nu ook. Een MBA heeft namelijk echt wel een stevige impact op je privéleven, dat valt niet te onderschatten. Maar daartegenover staat een fantastische periode met ontzettend veel nieuwe inzichten en vaardigheden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken voelt niet de verworven kennis maar vooral een veranderde kijk op situaties en vraagstukken wat mij betreft als belangrijkste opbrengst van de MBA. De geleerde technieken waarmee je elk soort (bedrijfskundig) probleem aan kunt geven je het vertrouwen dat geen opdracht of omgeving te complex is om er een succes van te maken. En dat verbreedt je horizon enorm. Nog een mooie bijkomstigheid: grote kans dat je een waardevol netwerk en vrienden voor het leven aan de MBA-periode overhoudt.”

D-Brandz, een andere kijk op ondernemen
“Ik ben gestart vanuit een comfortabele loondienstbetrekking maar heb dat, met de MBA als laatste zetje in de rug, na een half jaar verwisseld voor een bestaan als zelfstandige. Een stap naar een (vooral in het begin) wat onzeker en ongestructureerd leven. Maar wel een die ontzettend veel energie en een diversiteit aan nieuwe mogelijkheden genereert. Ik kan het iedereen aanraden.
Mijn dissertation had als doel een businessmodel voor een verbeterde wijze van internationaliseren te ontwerpen om daarmee een collectieve groei van bedrijven met een duurzaam en vernieuwend bedrijfsmodel te realiseren. Dat plan krijgt de komende tijd verder vorm via D-Brandz.com. En als dat slaagt (waarvan ik uiteraard overtuigd ben), dan draagt dat een steentje bij aan de transitie naar een ‘nieuwe, duurzame en meer rechtvaardiger economie’. De bedrijfseconomische waarde is in dit stadium nog lastig in geld uit te drukken. Maar dat gaat komen. Want komt het bedrijfsconcept goed van de grond, dan helpt het een hele branche (internationaal) te groeien. Bovendien, en dat is een belangrijk principe van D-Brandz.com, gaat het hier net zo zeer om sociale- en ecologische- waarde. En dat geeft een hele andere kijk op ondernemen.”

Bekijk het LinkedIn profiel van Walter van der Vlist

Lees ook: ’12 onverwachte dingen die je kan verwachten tijdens Graduation Day’

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA opleidingen neem contact op met Merel van der Ham of Sandra Blankenstein via 0344-579044/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of LinkedIn en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This