Het is september 2018 wanneer Lydia Bos start met haar Executive MBA opleiding bij Business School Nederland, een opleiding waar zo’n 2 tot 2,5 jaar voor staat. Lydia doet het iets anders, het is nu november 2019 en ze heeft haar dissertation al ingeleverd.

Lydia Bos, Executive MBA student bij Business School NederlandToen Lydia begon met de MBA werkte ze nog als operationeel directeur bij Mentaal Beter. Nu heeft ze samen met 7 partners een organisatie adviesbureau opgezet over leiderschap & zelforganisatie, The Academy. “Ik wil graag andere bedrijven inspireren en mensen in hun kracht zetten.”

Waarom heb je voor een MBA bij Business School Nederland gekozen?
Een MBA stond al een tijdje op mijn lijstje, maar ik heb even gewacht tot de kinderen wat groter waren. Ik heb mij in verschillende MBA’s verdiept, maar Business School Nederland sprak mij het meeste aan. En dan voornamelijk het praktische, Action Learning gedeelte, de persoonlijkheid, kleinschaligheid en het zogenaamde “Buren-gevoel”. Ik zou het zo weer overdoen.

Wat was het hoofddoel van je MBA?
Het is al lang geleden dat ik een grote studie had gedaan. Daarna heb ik nog wel trainingen gevolgd, maar dat is toch anders. Met een grote studie zoals een MBA kan ik me echt weer verdiepen in de stof. En ik wil mezelf vooral inspireren met de nieuwste stand van zaken om zo weer “aan” te staan. En dat is gelukt.

Tijdens je MBA heb je verschillende Action Learning Projecten uitgevoerd en je hebt zelfs al je dissertation ingeleverd. Op welk van deze projecten ben jij het meest trots? Kun je kort vertellen waar dit project over gaat?
Het meest trots ben ik toch wel op mijn dissertation. Die gaat over leiderschap bij zelforganisatie. Zelforganisatie is geweldig maar werkt vaak niet. Welke randvoorwaarden en welk leiderschap maken invoering tot een succes? Waarom ik er zo trots op ben is omdat dit onderwerp heel dicht bij mij staat. Het is mijn passie en geeft mij veel energie. Toen ik nog als operationeel directeur werkte, was ik verantwoordelijk voor de implementatie van zelforganisatie binnen bij Mentaal Beter. Daar heb ik veel van geleerd. Maar door zo diep in dit onderwerp te duiken voor mijn dissertation en door de Masterclass Leiderschap van Verandering, heb ik hier nog meer inzicht in gekregen.

Wat is zelforganisatie eigenlijk?
Zelforganisatie stimuleert een noodzakelijke beweging van ‘medewerkers beheersen en controleren’ naar ‘kundige professionals vertrouwen’. De zelforganiserende teams zijn resultaatverantwoordelijk, zij realiseren zelf teamdoelen en bepalen zelf hoe ze dat doen. Zelforganisatie geeft medewerkers meer verantwoordelijkheid en stelt  klanten centraal. Bij zelforganisatie is het eigenaarschap namelijk gedeeld, hierdoor zijn teams in staat snel te reageren op wensen van de klant, de kansen en de bedreigingen. Zo kan het team dynamisch sturen binnen de kaders. Zelforganisatie is geen doel maar een middel. Wanneer zelforganisatie goed uitgevoerd wordt leidt dit tot blije medewerkers, snelle en betere processen en blije klanten.

Waar liep je aan tijdens je dissertation en hoe heb je dat opgelost?
Het invoeren van zelforganisatie is organisatie overstijgend. Vaak wordt er te weinig rekening gehouden met de leiderschapsstijl, terwijl dit erg belangrijk is om de zelforganisatie tot een succes te maken. Voor dit soort vraagstukken heb ik tijdens het schrijven van mijn dissertation een klankbordgroep samen gesteld. Deze klankbordgroep bestaat uit verschillende mensen, twee klinisch psychologen, één CFO, één bestuurder en één arbeids- en organisatiepsycholoog, die niet per se veel van dit onderwerp afweten. Door Action Learning ben ik er achter gekomen dat iemand die geen verstand heeft van het onderwerp, vaak de beste vragen kan stellen. Wat dan weer voor de beste inzichten zorgt. Bijvoorbeeld de volgende vragen: Kan een leider van stijl veranderen zonder zijn authenticiteit te verliezen? Of heb je voor elke fase van zelforganisatie een andere leider nodig? Gaat leiderschap altijd over een persoon of kan het bijvoorbeeld ook over taken of over een purpose gaan? Wie bepaalt de marges van spelregels en ethiek binnen zelforganisatie?

Wat heeft je dissertation jouw opgeleverd?
Allereerst veel beter zelf inzicht. Met de kennis die ik nu heb, zou de ik het invoeren van de zelforganisatie bij mijn vorige werkgever, anders aangepakt hebben. Ik zou meer focus hebben gelegd op leiderschap. Ook merk ik dat ik nu veel meer geautomatiseerd dingen onderbouw en reflecteer. Dit komt niet alleen door de dissertation, maar ook door de action learning methodiek die in de hele opleiding zit. 
Wat mijn dissertation mij verder heeft opgeleverd is dat ik nu een boek aan het schrijven ben over mijn model over leiderschap en zelforganisatie.

Wat heeft of kan dit project jouw organisatie opleveren?
Ik heb meerdere organisaties hier ondertussen advies over mogen geven. Ons doel is dat zelforganisatie met meer rendement wordt ingezet. Bij deze organisaties ben ik nu mijn dissertation aan het testen en valideren. De uitkomst hiervan ga ik bespreken tijdens mijn Viva Voce (mondelinge verdediging van de dissertation). Dus kort samengevat, wanneer zelforganisatie op de juiste manier wordt ingezet, levert het meer rendement op.

Hoe kijk je zelf naar de Action Learning methode?
De Action Learning methode heeft mij laten zien wat de kracht is van gericht vragen stellen om zo tot de kern van een probleem te komen. En hoe goed het daarbij is om juist met mensen samen te zitten die verschillende perspectieven en meningen hebben. Want geen vraag is te gek.

Bekijk het LinkedIn-profiel van Lydia Bos

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Merel van der Ham of Anita Moolhuizen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This