Selecteer een pagina

“Samenwerken, ondernemerschap en innovatie” zijn de kernwoorden die 32 Executive MBA studenten van BSN na de studiereis naar China mee terugnamen naar Nederland. China is in ontwikkeling en misschien klinkt dat raar voor een wereldmacht van dit formaat, maar niets is minder waar.

‘Innovation street’ in Beijing is hier een mooi voorbeeld van, zegt Frank Campman MBA, algemeen directeur van BSN. Dit project is pas twee maanden geleden geopend en laat nu al verrassende resultaten zien. Het doel van ‘Innovation street’ (www.z-innoway.com) is om iedereen in China die een idee heeft voor zichzelf te beginnen, te helpen bij de start van een eigen onderneming. Bij aankomst in de voormalige winkelstraat met alleen maar boekwinkels, denk je nog ‘Wat is hier nou innoverend aan?’. Schijn bedriegt. Er is een soort Kamer van Koophandel opgericht. Zij geven informatie over wat ondernemerschap inhoudt; helpen bij de aanvraag van de benodigde juridische documenten en denken mee met wie de ondernemers zouden moeten praten en hoe ze de financiering kunnen regelen.

Verderop in de straat lopen we een café binnen dat volledig vanuit crowdfunding is gefinancierd – een financieringsconstructie die nog niet zo lang geleden door de wet onuitvoerbaar was. In een ander gebouw is er de gelegenheid om mensen te ontmoeten en ideeën op te doen. Op het moment dat de plannen voor de onderneming iets serieuzer worden, kunnen de ondernemers in spé een verdieping hoger om in alle rust ideeën uit te werken. Op de verdieping daarboven wordt het echt menens: daar kunnen de ondernemers een bureau en computer huren en hun kantoor officieel voor geopend verklaren. Op dit moment is Innovation Street alleen voor de Chinese bevolking toegankelijk, maar ons werd bij de ‘KvK’ verteld dat de ambitie is om straks ook mensen uit andere landen te verwelkomen in de straat.

Inspirerende handelsmissie met BSN Asia
BSN Asia heeft een geweldig programma opgesteld met bezoeken aan de overheid, universiteiten en bedrijven. Hier hebben wij van de partijleiders en de CEO’s presentaties gehad en met hen een dialoog kunnen voeren. Om de cultuur en achtergrond van de Chinese samenleving beter te begrijpen, maakten we ook diverse uitstapjes naar bijvoorbeeld de oude stadskern van Beijing, het Olympisch park van 2008, de ‘verboden stad’ en de Chinese Muur. Buitengewoon boeiend en leerzaam!

Hieronder een impressie van wat wij ervaren hebben.

Tijdens de presentatie van Ms. Xia, Chairwoman van Eve Group (www.evefashion.com), blijkt dat de nieuwe leiders van China niet langer alleen mannen zijn. Eve is een luxe merk voor mannen en vrouwen waar ms. Xia vanuit de gedachte ‘Design in China’ de traditionele Chinese cultuur laat samensmelten met de Westerse cultuur. Ook het gedachtegoed van het nieuwe leiderschap is duidelijk voelbaar. Het is het type nieuw leiderschap dat vanuit het Westen graag wordt gezien: mensen worden uitgedaagd verantwoordelijkheid te nemen, op onderzoek uit te gaan en zelf te ontdekken wat de (on)mogelijkheden zijn.

Anita de Kleer van HumanCapitalCare vult aan: “Wat we zeker ook kunnen leren van China is de aandacht voor body en mind. Zo zagen we dit onder andere tijdens het hardlopen in het park waar mensen Tai Chi beoefenden. Chairwomen ms. Xia, introduceerde het fenomeen Tai Chi op de werkvloer en liet ons tijdens een workout deelgenoot worden. Wat ons betreft is Tai Chi (dit bewustzijn) een goede manier om medewerkers duurzaam inzetbaar en opgewassen te houden tegen de hectiek van alledag die onze dynamische kenniseconomie met zich meebrengt.

Samen met 18 andere topentrepreneurs startte Ms. Xia het inititiatief ‘Zhisland’. Zhisland’s Vice President Mr Wang nam ons mee op ontdekkingstocht om te laten zien op welke manier succesvolle mensen binnen China de samenwerking zoeken. Zhisland (www.zhisland.com) is het best vergelijkbaar met LinkedIn, met als grootste verschil dat Zhisland met name bedoeld is voor topmanagement en expert entrepreneurs. De belofte die Zhisland aan haar klanten doet is ‘to provide decision makers with security social relationships and business resources’. De kernwoorden die zij daarbij hanteren zijn “vertrouwen, leren en samenwerken”. Dat Zhisland in relatief korte tijd al ruim 4.500 betalende leden aan zich wist te binden, zegt genoeg over het belang en noodzaak die deze leiders in dit netwerk zien. Renze van den Noort van Dimence: “Wat mij vooral aanspreekt in China is het zaken doen op basis van vertrouwen. Relaties opbouwen tot vriendschappen voordat er zaken gedaan wordt!”

Mr Xu, Chairman of the Supervisor board of YONYOU – een softwarebedrijf met ruim 120.000 medewerkers – maakt de omslag van Aziatische software gigant naar een wereldwijd netwerkbedrijf. YONYOU betekent UserFriend; en dat is precies wat het bedrijf op dit moment hoopt te bereiken. Zij maken veel nieuwe vrienden om hun droom – tot de top drie van de grootste softwarebedrijven ter wereld te worden – te realiseren. Buiten China hebben zij al ruim 1000 grote namen als klant weten te werven, en werken ze onder meer samen met partijen als ATOS en AS Watson. Een rondleiding over het grote terrein leert ons dat veel van YONYOU’s werknemers niet alleen werkt op het bedrijventerrein, maar er ook woont. Er is een park om te ontspannen en een restaurant. Alles wordt gedaan om er maar voor te zorgen dat de beste mensen voor hun komen én blijven werken.

Chinezen hebben nog niet de helft van het aantal vakantiedagen dat wij Nederlanders gewend zijn. Zij besteden hun vrije tijd ook anders dan dat wij doorgaans doen: we spreken enkele Chinezen tijdens hun nationale feestdag, die ons vertellen dat zij graag met de familie het park in gaan om te dansen, te zingen of met een bootje te varen. De karaokebar is ook een belangrijk onderdeel van het sociale leven. Wij hebben er één bezocht en op basis van deze ervaring doet het woord ‘bar’ toch echt afbreuk aan wat een karaokebar daadwerkelijk is. Afhankelijk van de grootte van de groep waarmee je komt, huur je voor een uur of vier een ruimte waarin naast banken en een tafel, een opstelling staat van computer, videoscherm en twee microfoons om met elkaar uren uit je dak te gaan in deze geluidsarme kamers. In de in-house shop kun je iets te drinken en te eten kopen, maar het is ook mogelijk een compleet buffet te bestellen. Een ware happening, waar wij veel gelachen hebben en volledig ontspannen – en uitgezongen – de karaokebar weer verlieten.

Een bezoek aan de Universiteit van Beijing en de dialoog met Chinese studenten leert ons nog meer over de cultuur van de Chinese bevolking. Door de week hebben zij een fulltime baan en op zaterdag en zondag zitten zij op de universiteit om de MBA te behalen. Het zijn korte nachten zodat zij na het werk kunnen studeren en zich op het studieweekeinde kunnen voorbereiden. In deze wereldstad met twintig miljoen mensen is het verkeer een drama, maar niemand die het daar over heeft; het is een gegeven waar je simpelweg mee om moet gaan.

Daarnaast brachten we ook een bijzondere middag door met een organisatie die Chinese investeerders en westerse organisaties met een High Tech product bij elkaar brengt. “De economie van China groeit niet meer zo hard als voorheen, daarom wordt er veel aandacht geschonken aan innovatie. China is op zoek naar meer samenwerkingsverbanden met westerse organisaties, maar lopen daar tegen cultuurverschillen op. Zij proberen te ontdekken hoe zij westerse culturen beter kunnen begrijpen,” aldus Margot Malipaard van Go HR Consultancy.

Ook bezochten we een bedrijf waar we zagen hoe van zand een soort ZOAB-wegdek wordt gemaakt. Met als grote, innovatieve verschil dat bij deze constructie het regenwater wordt opgevangen en via een zandsysteem omgezet wordt tot zuiver drinkwater. Wellicht ook een oplossing voor Nederland, zoals één van onze studenten opmerkte.

Afsluitend van deze boeiende week waren wij uitgenodigd door de politiek uit Beijing waar ook de CEO van een bank, een ziekenhuis en één van de grootste internetwinkelbedrijven van de wereld bij uitgenodigd was. In een ruim twee-en-een-half uur durende bijeenkomst werden presentaties en ideeën gedeeld, en ontstonden er inspirerende nieuwe relaties met de mogelijkheid om zaken te doen – en nóg meer over en weer van elkaar te leren.

Het nieuwe China is zo hard gegroeid dat het niet alleen positieve kanten kent, maar zeker ook aandachtspunten. De smog hangt van Shanghai tot en met Beijing over een afstand van ruim 1.000 km. Dat baart zorgen op het gebied van milieu en gezondheid. Dat vraagt om oplossingen en om actie. Zo vertelde een Chinese student ons dat je eerst toestemming moet hebben om een auto te mogen kopen, en dat daar nu ook de voorwaarde aan gekoppeld is dat het een elektrische auto moet zijn. De vele brommers en scooters zijn – voor zover wij kunnen beoordelen – nagenoeg allemaal vervangen door elektrische scooters. De overheid van China heeft hier dus zeker aandacht voor, maar het zal nog wel even duren voordat het probleem opgelost is.

Al met al was het een bijzondere reis met nieuwe indrukken, ideeën en contacten. Met dank aan de organisatie van BSN ASIA die dit voor ons mogelijk heeft gemaakt.


Meer informatie?
Voor meer informatie over Action Learning of onze MBA-programma’s neem contact op met Dory Cammelbeeck of Sandra Blankenstein via 0344-579052/46 of mail naar info@bsn.eu.


BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This