Selecteer een pagina

In 2007 is Edith van Dijk-Eikelenboom begonnen bij Kinderopvang de Boerderij als pedagogisch medewerker in opleiding. De jaren daarna klom zij binnen de organisatie omhoog. Vanaf 2012 is zij betrokken bij strategische beslissingen van de organisatie en sinds januari 2017 is zij mede-eigenaar van Kinderopvang de Boerderij. In september 2018 startte ze met de Executive MBA bij Business School Nederland. Tijd voor een interview.

Edith van Dijk-Eikelenboom Edith geeft dagelijks leiding aan 28 medewerkers. Zij vindt het leuk om nieuwe mensen gericht te spreken over het leidinggeven aan een team en besturen van een organisatie. Daarom vond zij het ook belangrijk om haar (bedrijfskundige) competenties verder te ontwikkelen. Dit gaat in haar ogen sneller als je ook gericht geprikkeld wordt, bijvoorbeeld met een MBA.

Wat voor verwachting had je bij Action Learning toen je begon aan de MBA en hoe kijk je hier nu op terug?
“Nou ik wist helemaal niet dat dit een Action Learning MBA was! Daar kwam ik op de eerste dag pas achter. Ik wilde graag mijn bedrijfskundige competenties verder ontwikkelen, maar geen wetenschappelijke master doen. Ik ben op onderzoek uitgegaan en zag dat de MBA van Business School Nederland heel praktijkgericht is. Vandaar dat ik hier ben gaan studeren.”

Hoe gaat het met je Action Learning Projecten?
“Ik ben nu net begonnen aan mijn eerste Action Learning Project (ALP) dat gaat over het inwerkproces in mijn organisatie. Ik zit nu nog in de theoretische fase en de volgende fase wordt het veldonderzoek. Het was best lastig om een onderwerp te kiezen en dan vooral om het ook klein te houden. Door erover te sparren met mijn subset en docenten is het toch gelukt. Deze projecten vind ik ook echt een meerwaarde van de studie. Op deze manier word je gedwongen om wat je leert direct toe te passen in je eigen organisatie.”

Hoe ervaar je de Action Learning-sessies en het sparren met je subsetgenoten?
“Omdat in het rooster aangegeven staat wanneer je met je subset bij elkaar moet komen, zijn deze bijeenkomsten niet vrijblijvend. Je komt echt regelmatig bij elkaar. Hierdoor bouw je met je subset een hele andere, diepere, band op dan wanneer je elkaar alleen in de les ziet. In deze intieme setting praten we met elkaar over hoe we dingen hebben aangepakt, waar je tegenaan loopt, hoe je de les hebt voorbereid. Ook is er meer ruimte en tijd voor jouw eigen mening dan in de lesdagen. En het mooie is dat iedereen een hele andere rugzak op heeft, met allemaal verschillende inzichten. En door die verschillende inzichten leer je ook echt van elkaar. Het valt mij op dat, hoewel er meerdere subsets in één studiegroep zitten, er geen eilandjes ontstaan. We zijn echt één groep. Dat is heel prettig.”

Hoe heeft Action Learning bijgedragen aan je Action Learning Project? Hebben je subsetgenoten door het stellen van vragen je echt anders naar je probleem laten kijken? 
“Mijn subset en Action Learning hebben zeker bijgedragen aan mijn project en vooral aan mijn eigen ontwikkeling. Iedereen vliegt problemen namelijk heel anders aan. Sommige mensen springen gewoon in het diepe en leren wel zwemmen als ze al in het water liggen, ik zelf ga eerst op onderzoek uit voordat ik in het diepe spring. Dus je krijgt veel verschillende inzichten, waar je weer van leert. Maar er wordt je ook een spiegel voor gehouden. “Je pakt dit altijd op deze manier aan, waardoor dit een logisch gevolg is.” Iets waar ik ook weer meteen profijt van heb op mijn werk.”

Welke spiegel hebben jouw subsetgenoten voorgehouden?
“Tijdens een subset bijeenkomst is mij gevraagd welke informatie ik op ging halen van mijn team om te verwerken in de organisatie analyse. Ik vroeg mij af wat dit toevoegt, omdat de lijnen kort zijn en ik voor een groot deel weet wat zij antwoorden. Het gesprek heeft mij doen realiseren dat ik het soms makkelijk vind om voor medewerkers te denken en ze niet lastig te vallen, maar dat deze aandacht door hen juist als prettig ervaren kan worden. Vanuit die gedachte heb ik een enquête ontwikkeld. De manier waarop het team reageerde op mijn enquête sprak boekdelen voor de cultuur in mijn organisatie. Op zich geen informatie die ik niet wist, maar wel een bevestiging om er leerpunten uit te halen voor mijzelf. Het is leuk om ondanks dat ik dacht veel te weten, toch nieuwe conclusies kan trekken. Ik heb mij voorgenomen om nog kritischer te zijn op wat ik wanneer kan delen. Zelf vind ik eerlijk en duidelijk communiceren zeer belangrijk. Leuk is om dan te merken dat medewerkers dit ook als verbetering ervaren. Achteraf was ik medestudenten dankbaar voor hun spiegel dat ik de organisatieanalyse zonder interactie had willen inleveren en dat toch niet gedaan heb.”

Welke meerwaarde heeft Action Learning voor jou tijdens de opleiding?
“Door Action Learning krijg je een veel betere band met je subsetgenoten. De subsetbijeenkomsten houden we bij elkaar in het bedrijf. Wat ervoor zorgt dat steeds iemand anders op een podium staat. Zo begrijp je beter waar iemand vandaan komt en begrijp je elkaars inzichten beter. Doordat je subset een kleine groep is (4 tot 6 man), ontstaat er automatisch een gevoel van sociale verbondenheid met elkaar. We zorgen voor elkaar en we slepen elkaar er doorheen wanneer één van ons het even moeilijk heeft.”

Welke inzichten waren voor jou de grootste openbaring tijdens het Action Learning proces?
“Hoe verschillend mensen eigenlijk zijn en hoe verschillend mensen reageren op dezelfde situatie. Er is niet maar één juiste oplossing. Dit neem ik ook heel erg mee in mijn dagelijkse werk. Bijvoorbeeld, tijdens de lessen managementvaardigheden is er gesproken over je voorkeursstijl van leidinggeven. Het is bij mij in de praktijk heel bepalend dat medewerkers niet in dienst zijn om carrière te maken, maar ze willen wel uitgedaagd worden. Leidinggeven aan medewerkers die zich inzetten en snel vooruitgang boeken, gaat mij prima af. Bij medewerkers met weerstand of die graag overal bij geholpen willen worden ervaar ik dit meer als een uitdaging. Het is vooral leuk om hierover te spreken met studiegenoten. Vooral om te horen hoe verschillend andere organisatieculturen zijn.”

Hoe merkte je die verschillen?
“Je merkt dat iedereen zijn eigen uitdagingen en voorkeuren heeft. Het valt mij ook op hoe makkelijk je zelf een oplossing ziet voor de problemen van anderen, doordat jij er verder vanaf staat en anders denkt. Het meedenken met oplossingen geeft mij inzicht in waar ik sterk in ben of de context in verschilt. Tot welk resultaat dit leidt levert mij inzichten op voor mijzelf, vooral om mijzelf ook in de toekomst te beschermen
Laatst vroeg onze coach: “Zijn we nog een beetje aan het leren?”. Best wel een aparte vraag eigenlijk. Automatisch kijk je meer vooruit, maar door die vraag neem je weer even de tijd om te reflecteren. Je kijkt terug en je komt erachter dat je eigenlijk al heel veel hebt geleerd sinds je bent gestart met je MBA-opleiding bij Business School Nederland.”

Bekijk het LinkedIn profiel van Edith van Dijk-Eikelenboom

Ervaar zelf wat Action Learning is en schrijf je in voor de Action Learning MBA-belevingssessies

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA opleidingen neem contact op met Merel van der Ham of Anita Moolhuizen via 0344-579050 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of LinkedIn en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This