Vorige maand vlogen 27 MBA-studenten voor een week naar China als onderdeel van hun opleiding. Het doel? Netwerken opbouwen, bedrijven aldaar bezoeken en de Chinese cultuur van zakendoen te ervaren én beter begrijpen.

Hoewel Business School Nederland al sinds 2014 China-reizen aanbiedt aan Executive MBA en Action Learning MBA-studenten, is elke trip toch weer anders. Dat begon al met de heenreis, vertelt Sandra Blankenstein, die als vertegenwoordiger mee was. “We gingen allemaal met de internationale trein naar Zaventem en moesten verplicht ons treinkaartje afstempelen bij de conducteur. Anders konden we op de vlucht worden geweigerd. Dit leidde tot hilarische toestanden toen 30 personen tegelijk de conducteur bestormden om diens stempel te bemachtigen. Later bleek dat stempeltje niet echt nodig te zijn.”

MBA-studenten op bedrijfsbezoek bij JiuxianCola met Bordeaux
Net als voorgaande jaren hadden de studenten ook in juni weer een bomvolle agenda. Deze bestond onder meer uit bezoeken aan wijngroothandel Jiuxian, computerschip-fabrikant Tsinghua Unigroup, en UCAR, de Chinese versie van Uber. Bij Jiuxian kregen de studenten een rondleiding gevolgd door een wijnproeverij, om de Chinese cultuur en rituelen beter te kunnen begrijpen.

“Het was vooral interessant om te ervaren hoeveel de verschillende culturen uit elkaar liggen,” vertelt Matthijs Mennes, docent, coach en stage- en afstudeerbegeleider aan de Hogeschool van Amsterdam. Tijdens het bezoek, gaf hij een presentatie over de drinkrituelen in Nederland. “Westerlingen vinden de Chinese wijn niet te drinken en Chinezen drinken Bordeaux gemengd met een beetje cola.”

MBA-studenten op bedrijfsbezoek bij OFOHet bezoek aan bikesharing start-up OFO was één van de hoogtepunten. “Het interessante aan China is dat alles mogelijk is, zeker als je de juiste connecties hebt. De manier waarop Chinezen kunnen schaal vergroten is zeer indrukwekkend. OFO heeft binnen een paar maanden miljoenen fietsen over China uitgestrooid,” zegt Mennes.

Chinese omvang en ambitie
Aan de andere merkte hij ook dat Chinezen vooral naar de operations kijken en nog weinig oog hebben voor strategische marketing, “Ze praten honderduit over omzet en aantal werknemers, maar zijn zich niet bewust van missie, visie en kernwaarden,” vertelt Mennes. “Dit biedt kansen voor westerse bedrijven om aansluiting te vinden met de Chinese markt, maar ook aan westerse managers om dit bewustzijn te creëren binnen Chinese organisaties.”

Aik Geresse, Chief Operations Officer bij GC Biotech BV, was vooral onder de indruk van de omvang van en de ambitie bij de bezochte bedrijven. “Of het nu gaat om Smartcity-initiatieven of om de Olympische Spelen van 2022: alle plan zijn ontzettend ambitieus en worden ook op die manier uitgedragen,” vertelt hij. “Voor mij persoonlijk was het erg waardevol om een kijkje in de keuken te nemen bij deze ondernemingen. Ik werk voor een kleine, hoog ontwikkelende organisatie. Door deze grote bedrijven te bezoeken heb ik nieuwe ideeën opgedaan om mijn eigen organisatie te verbeteren.”

Naast het beter begrijpen van de Chinese cultuur van zakendoen, was het samenzijn met een gevarieerde groep professionals erg waardevol, zegt Geresse: “Doordat de groep bestond uit meerdere subsets en vorderingen in de opleiding, gaf de reis veel informatie over de toekomstige activiteiten binnen de opleiding.”

Nieuwe kijk op China
Naast het officiële gedeelte was er ook tijd voor vertier. “We zijn naar een theatervoorstelling geweest over de geschiedenis van Kung Fu. Vervolgens zijn we met zijn allen met de cast op de foto gegaan,” zegt Blankenstein. “Ook hebben we het resort voor de Olympische Spelen van 2022 bezocht en uiteraard de Chinese Muur. Hier waren onze studenten zelf de attractie op zich: iedereen wilde met ons op de foto.”

Een bijkomstigheid van de reis is het feit dat veel studenten China nu in een ietwat ander daglicht zien. “China wordt door het westen soms met argusogen bekeken, terwijl ik heb ervaren dat er heel veel goede dingen gebeuren,” vertelt Mennes. “Het heeft me bewust gemaakt van de westerse arrogantie en hypocrisie. Zijn ‘wij’ echt zoveel beter in het westen? Stephen Covey heeft het over: eerst begrijpen dan begrepen worden. Daar was deze week een fantastische aanzet voor.”

Bekijk nog meer foto’s van deze inspirerende studiereis.

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA-programma’s neem contact op met Sandra Blankenstein via sblankenstein@bsn.eu / 0344-579046 of Merel van der Ham via merel@bsn.eu / 0344-579044.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of Twitter en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This