Korte opleidingen

Action Learning: Learn to act, act to learn

Masterclass Fashion Management

De Masterclass Fashion Management is bedoeld voor ambitieuze professionals, managers en ondernemers die werkzaam zijn in de fashionbranche.

In je dagelijkse werk heb je te maken met onderwerpen zoals Innovatie & Technologie, Consumentengedrag, Duurzaamheid & Ethiek, maar ook met Juridische Aspecten van management binnen deze industrie. Tijdens deze Masterclass komen al deze aspecten aan bod. Na afloop heb je je competenties op de diverse managementgebieden vergroot en jouw leiderschapskwaliteiten aangescherpt. Dit alles is volledig gericht op de specialistische branche waarin jij werkzaam bent: Fashion!

De Masterclass Fashion Management is een zogenaamd topic-focused programma. Dat wil zeggen dat de thema’s die tijdens deze Masterclass aan bod komen ook los gevolgd kunnen worden. Ook kun je deze Masterclass als Major volgen. Hiermee voeg je een specialisatie aan jouw MBA-diploma toe.

Tijdens de Masterclass Fashion Management komen de volgende thema’s aan bod:
  • Innovatie & Technologie
  • Impact op Consumentengedrag
  • Juridische Aspecten
  • Duurzaamheid & Ethiek
Kenmerken van de Masterclass Fashion Management bij BSN
  • Nederlandstalig
  • Praktische aanpak
  • Praktijkdocenten uit de fashionbranche
  • Maximaal 18 deelnemers per groep om persoonlijke aandacht te waarborgen
Naar wie zijn wij op zoek?
  • Ambitieuze professionals, managers en ondernemers die werkzaam zijn in de fashionbranche.

De Masterclass Fashion Management is bedoeld voor ambitieuze professionals, managers en ondernemers die werkzaam zijn in de fashionbranche.

De Masterclass zal op HBO-niveau worden verzorgd, maar er zijn geen specifieke vooropleidingseisen.

.

THEMA 1 | Fashion: Innovatie & Technologie | Spreker: Marina Toeters

Dinsdag 24 maart en dinsdag 20 april 2020

Unfolding Fashion Tech: Pioneers of Bright Futures
‘Fashion designers aren’t about innovation, they are about fantasy’ – Despina Papadopoulos, Studio 5050.
maar…..
‘The vogue world can hardly ignore environmental impact of the production of clothing, and with that, its technical innovations.’ – Arie Vervelde, Studio Commandeur

Mode is weinig innovatief als het gaat over productontwikkeling. Om de commerciële mode wereld te veranderen richting “het betere” moeten technici en mode ontwerpers samen werken. Ze kunnen dan technische, economische en acceptatie issues overbruggen. Samenwerken lijkt een makkelijke oplossing, maar het creëren van een positieve interactie tussen deze beroepsgroepen en industrieën blijkt erg lastig. Mode en techniek hebben totaal verschillende achtergronden, studiemethodes en referenties. Het is moeilijk om elkaar te snappen en te ‘vinden’.

Tijdens deze training van 2 dagdelen worden er praktische voorbeelden getoond van innovatieve mode, samenwerkingen en technieken die op een markt liggen te wachten. Samen proberen we toekomst visies te vormen en daarna concrete ideeën, methodes en acties te definiëren voor relevante innovaties van de mode industrie.

THEMA 2 | Fashion: Impact op Consumentengedrag | Spreker: Rolf Bruins

Dinsdag 12 mei en dinsdag 23 juni 2020

Het begrijpen van (potentiële) afnemers is cruciaal voor commercieel succes. Achter consumentengedrag gaan veelal onbewuste mentale processen schuil. Het doorgronden van onbewuste drijfveren, wensen en intenties vraagt om een kijkje in het kopersbrein. Het vinden en beïnvloeden van de spreekwoordelijke koopknop is de uitdaging van het vakgebied neuromarketing.

Brein-realistische marketingbeslissingen vormen de basis voor een goede customer journey. In die journey krijg je te maken met meerdere generaties consumenten. Het brein van iedere generatie (X, Y, Z en Alpha) is onder invloed van bijvoorbeeld de tijdsgeest en het gebruik van nieuwe technologieën anders ‘bedraad’. Dat leidt bij de verschillende generaties tot een andere manier van communiceren en consumeren.

Tijdens deze training van 2 dagdelen leer je met neurotechnieken het gedrag van consumenten te beïnvloeden en vorm en inhoud te geven aan een meer brein-realistische customer journey. Ook leer je in te schatten hoe je rekening houdt met verschillende generaties consumenten en welke bedrijfsmodellen er in de nieuwe realiteit mogelijk zijn om hen te verleiden.

THEMA 3 | Fashion: Juridische Aspecten | Spreker: Radha Jethu

Dinsdag 8 september en maandag 12 oktober 2020

De Europese Unie (EU) streeft naar het tot stand brengen van een uniforme EU markt voor textielproducten. De EU heeft daarom de aanduidingen op etiketten, merken en documenten die textielproducten tijdens de productie, verwerking en distributie vergezellen, geharmoniseerd.

Het grote aantal en de diversiteit van de etiketten, labels en hangtags maken het de consument niet gemakkelijk om een weloverwogen keuze te maken. Door een overvloed aan informatie treedt verwarring op bij de consument. Alhoewel etikeringen en labels een win/win situatie behoren te creëren voor de consument en de handelaar, vervult etikettering zijn doel niet. Het basisprincipe voor de etikettering is dat de informatie eenduidig dient te zijn en dient als een adequate en accurate informatievoorziening.

Hoe ga je hiermee om en welke juridische aspecten komen hierbij kijken? Denk hierbij aan bijvoorbeeld de EU-regelgeving.

Tijdens deze training van 2 dagdelen wordt aandacht besteed aan de productlabelling maar ook Oneerlijke Handelspraktijken en Intellectueel eigendomsrechten worden uitgelicht.

THEMA 4 | Fashion: Duurzaamheid & Ethiek | Spreker: Kim Poldner

Dinsdag 24 november 2020 en dinsdag 12 jan 2021

De Fashion (en Life Style) industrie is één van de meest vervuilende industrieën en staat momenteel voor een enorme uitdaging. Regelmatig zijn er misstanden in de mode-industrie die betrekking hebben op zowel milieu- als sociale aspecten. Maar hoe komt het dat er relatief weinig verandering plaatsvindt?

Een belangrijke oorzaak van het probleem is het gebrek aan ‘sense of urgency’ bij organisaties. Daarnaast is er een beperkte transparantie in de supply chain van textielproducten. Organisaties worden door de dalende prijsperceptie van de consument onder druk gezet waardoor de gemiddelde prijs van producten in de Fashion en Life Style Retail zijn verlaagd. Organisaties zijn genoodzaakt om hun prijzen laag te houden om te concurreren met multinationals.

De vraag is wat moet er gebeuren om grootschalige veranderingen af te dwingen? In hoeverre speelt Duurzaamheid & Ethiek hierbij een rol? Deze vraagstukken, maar ook de nieuwe business modellen in de mode-industrie komen aan de orde tijdens deze training van 2 dagdelen.

Studieduur

8 bijeenkomsten

Startdatum

24 maart 2020

Tijd

16.00 – 20.00 uur

Aantal deelnemers

8 – 18
Zodra het maximale aantal deelnemers is bereikt, sluit de open inschrijving.

Studiekosten Masterclass:

EUR 1.600,- (voor alumni en studenten)
EUR 2.000,-

Per training van twee dagdelen:

EUR 425,- (voor alumni en studenten)
EUR 550,-
Prijzen zijn BTW-vrij en inclusief arrangementskosten.

Inbegrepen:

Lesdagen, studiemateriaal (artikelen en abstracts)
Maaltijden en overige consumpties

Locatie

Business School Nederland
Herenstraat 25
4116 BK Buren

Trainer Marina ToetersMarina Toeters
Marina Toeters werkt op het snijvlak van technologie en modeontwerp. Via haar bedrijf by-wire.net stimuleert ze de samenwerking tussen de mode-industrie en technische innovatoren voor een relevant modesysteem en ondersteunende kleding voor dagelijks gebruik. Ze adviseert Philips Research, Holst Centre, modeontwerpers en anderen over productontwikkeling, door middel van prototyping en een onderzoek door ontwerpbenadering. Ze ontwerpt en ontwikkelt concepten om de wereld te laten zien hoe mode zou kunnen zijn.

Als docent, coach en onderzoeker werkt ze voor de modeafdeling van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) en de faculteit industrieel ontwerpen van de Technische Universiteit Eindhoven.
Onlangs publiceerde ze haar boek: Unfolding Fashion Tech: Pioneers of Bright Futures (www.by-wire.net).

trainer Rolf BruinsRolf Bruins
Rolf Bruins geeft les op TMO binnen het cluster Business Management. Het gaat hier om vakken als management & organisatie, verandermanagement, strategisch management en informatie- en kwaliteitsmanagement. Daarnaast heeft hij zijn eigen bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van mensen en organisaties door specifiek te kijken naar de werking van het menselijk brein.

Over de werking van het menselijk brein schrijft hij ook artikelen en spreekt hij regelmatig voor bedrijven en groepen. Daarnaast schrijft Rolf lesboeken (hbo en universiteit) over marketing en informatiemanagement.

trainer Radha JethuRadha Jethu
Dr. Mr. Radha Jethu-Ramsoedh werkte in de jaren 90 bij een internationale verzekeringsmaatschappij en heeft trainingen gegeven aan het bank- en verzekeringswezen voor het Nederlands Instituut voor het Bank-, Verzekerings- en Effectenbedrijf, een opleidings- en exameninstituut voor de financiële sector. Het is beter bekend onder de naam NIBE-SVV.
Vervolgens heeft ze sinds 2010 werkzaamheden verricht voor onder andere de European Fashion Business School en Universiteit van Amsterdam.

Verder is ze (co-) auteur van twee publicaties; ‘International Ondernemen’ en de Engelstaligen editie ‘International Business’, uitgegeven door Noordhoff en ‘Textile Labelling: A concern for the European Union?’ uitgeven door Ipskamp Printing.

Momenteel is ze als docent International Management verbonden aan Business School Nederland en geeft ze ook gastcolleges op buitenlandse universiteiten op het gebied van International Business.

trainer Kim PoldnerKim Poldner
Kim Poldner heeft 15 jaar ervaring in duurzame mode, als ondernemer, academicus en docent – altijd gericht op het bewerkstelligen van echte verandering in de industrie. Haar passie voor goede mode neemt niet af omdat er volgens haar nog zoveel positieve impact te maken is.

Haar doel is om een ​​esthetisch perspectief te brengen voor bedrijven en organisaties. Schoonheid en duurzaamheid zijn voor Kim met elkaar verweven: esthetiek kan mensen ondersteunen om ontvankelijk te zijn voor verbinding, mededogen en liefde, voor elkaar en hun omgeving.

Specialiteiten: energie en ideeën versnellen, verbinden, creëren en schrijven, onderwijs, ondernemerschap.

Share This