Leermethode

Act to learn and learn to act

Integratie van leren en doen óp de werkplek: experimenteren, reflecteren en het geleerde opnieuw toepassen.

Action Learning
In al haar opleidingen maakt Business School Nederland gebruik van Action Learning-uitgangspunten. Er zijn vele definities van Action Learning maar het komt er in de kern op neer dat als je daadwerkelijk meteen toepast wat je geleerd hebt, je pas écht leert. Autorijden leer je pas echt in de praktijk, zwemmen leer je niet op het droge. Daarom richten we ons in onze opleidingen op hoe je goed actie kunt vertalen naar de praktijk en hoe je daarvan kunt leren. Zo oefen je direct in je eigen praktijk/organisatie. Learn to act, act to learn. Het klinkt zo simpel, maar zo is het niet.

Misvatting
Veel mensen denken dat je bij een Action Learning aanpak geen theorie hoeft te bestuderen. Dat je vooral of alleen maar “doet” in zo’n setting, maar dat is een misverstand. In een MBA-, DBA– of ander programma van BSN krijg je wel degelijk te maken met lesmateriaal en met lesboeken, net als met toetsen en opdrachten. Het verschil met meer klassieke leermethodes is echter dat je in onze opleidingen door middel van Action Learning al tijdens de lessen het geleerde toepast. De eigen organisatie en je eigen uitdagingen op het werk worden het laboratorium respectievelijk je eigen opdrachten. Zo snijdt het mes aan twee kanten en is er een direct meetbaar resultaat voor jezelf en voor je opdrachtgever.

Het tegenovergestelde van abstract leren
Met abstract leren bedoelen we dat je iets leert waarvan je je sterk afvraagt of waarvan het niet direct duidelijk is wat je daar aan hebt. De motivatie om te leren is dan ver te zoeken. Denk aan diverse vakken tijdens je middelbare schooltijd. Bij Action Learning is leren nooit abstract. Theorie bestudeer je om je eigen organisatie te analyseren, om daarmee verbetermogelijkheden te vinden en kansen te zien. En theorie bestudeer je om een probleem te doorgronden, samen met anderen een oplossing te vinden, de beste oplossing te maken en te implementeren. Niets is saai of abstract, al het leren is gericht op het kunnen gebruiken en het daadwerkelijk toepassen. Daarop terugkijken, reflecteren, en daar weer van leren maakt de cirkel rond. Plan, do, check , act (PDCA) maak je je hierdoor eigen, in het leren.

Opdrachten en coaches
In de diverse MBA-programma’s van BSN werk je aan echte projecten in je eigen organisatie. Ook in veel andere opleidingen van ons is dat het geval. Je doet de opdrachten samen met collega’s en anderen op het werk, want dat is doorgaans de taak van de manager. Medestudenten ondersteunen elkaar op de achtergrond in het analyseren van het vraagstuk, het vinden van zinvolle theorie en de beste oplossing, en het implementeren van de oplossing. BSN ondersteunt het doen van deze opdrachten met het aanreiken van heel veel tools en van een ervaren Action Learning coach. In de MBA zijn er wel 20 coachsessies van circa 3 uur om de studenten optimaal te begeleiden. Er zijn 5 praktijkopdrachten in de MBA, met als laatste de master thesis, bij BSN de dissertation genoemd. Deze opdrachten lossen écht iets op met als resultaat meer omzet, meer winst, minder kosten, betere klanttevredenheid etc.). Het rendement van de opdrachten is vaak een veelvoud van de studiekosten. Je vangt zo twee vliegen in een klap door Action learning en deze praktijkopdrachten: je ontwikkelt je persoonlijk én je organisatie profiteert hier al meteen van mee.

Wil je zelf ervaren wat Action Learning is?
Meld je aan voor onze gratis Action Learning workshop of tweedaagse Action Learning training.

“Als persoon ben ik zelfverzekerder geworden, en voel ik me krachtiger. Dat komt mede door de theoretische kennis die ik tijdens de MBA-opleiding verkregen heb. De Action Learning methodiek heeft me geleerd meer vragen te stellen; inzichten die ik nu dagelijks deel met de ondernemers die ik begeleid.”

Paulien van Eerdenburg MBA

BSN Alumna Action Learning MBA, LinkedIn-profiel

Share This