We schrijven november 2013, de maand waarin de Executive MBA, groep 2013-2B, van start ging. Tijdens de start up worden de zogenaamde subsets gevormd, een kleine subgroep met wie je gedurende jouw MBA-studie nauw samenwerkt. Zo kwamen Patrick Peters, Peter van den Dool, Arnoud van Dijk, Sander Kos, Gerhart van Dorp, Jarno de Waal en (last but not least) Roos Herman samen. Een bijzondere reis, waarin vriendschappen voor het leven zijn gesloten. Precies 5 jaar na dato studeerde Sander Kos als de laatste van hun subset af. Hoe kijkt deze bijzondere groep (inmiddels) vrienden terug op hun studie bij Business School Nederland? Tijd voor een interview!

Roos Herman, Sander Kos, Patrick Peters, Arnoud van Dijk, Jarno de Waal, Gerhart van Dorp Peter van den DoolWat was voor jullie de belangrijkste reden om een MBA te gaan doen?
Iedereen uit de subset was op zoek naar verrijking van kennis en persoonlijke ontwikkeling binnen de zakelijke omgeving. “Hoe kunnen wij groeien in ons werk/functie en een betere sparringpartner zijn voor stakeholders en medewerkers?” Vooraf wisten wij niet dat de MBA ons veel meer zou brengen dan dat. Het bleek een leertraject dat veel meer inspeelde op de persoonlijke ontwikkeling en het beter leren kennen van jezelf en mensen om je heen. Wij kregen inzicht in de manier waarop onze visies de afgelopen jaren zijn ontwikkeld en hoe de persoonlijke behoeften daarin een rol speelden. Het was als het ware alsof duidelijk werd welke kleur bril je op had en wat dit betekende voor de manier waarop je naar de wereld keek. Door inzicht in die filters en meningen, ontstond er een scherp beeld wat betreft de behoeften van de mensen om ons heen. Zowel zakelijk als privé.

Kunnen jullie iets meer vertellen over de hoogtepunten tijdens jullie MBA-reis?
Wij hebben zeer veel verschillende hoogtepunten gekend tijdens de MBA periode. Twee hiervan springen er wel uit, namelijk de verschillende terugkerende ontmoetingen met elkaar en daarbinnen het elkaar laten groeien door kritisch te spiegelen en te ondersteunen waar nodig. En tot het ultieme hoogtepunt behoort zonder twijfel onze studiereis voor naar Curaçao, waar we met onze subset onze groepsopdracht voor het vak internationaal management hebben uitgevoerd. Voor dit project hebben wij een geavanceerde assessment tool ontwikkeld voor een zeer groot bedrijf dat operationeel actief is op de ABC eilanden. Deze tool helpt hen bij het aannemen van medewerkers in alle lagen uit de organisatie; praktisch, aansluitend op hun behoefte en direct inzetbaar.
Daarnaast hebben wij uiteraard enorm genoten van het eiland, de cultuur en het heerlijke weer. We vonden de internationale opdracht dan ook heel erg gaaf om te doen. Een mooi resultaat en een fantastische omgeving om opdrachten in te doen. Wat ons betreft was dit dan ook het leukste project van de MBA!

Hoe belangrijk was de subset voor jullie?
Voor ons is de subset enorm belangrijk gebleken. Wij hebben elkaar kritisch gespiegeld en ondersteund waar nodig. Zonder de subset was de MBA reis niet zo rijk geweest (laat staan afgerond). Wanneer nodig moedigden we elkaar aan om door te gaan of vormden we een vangnet wanneer het tegenviel. Evenzo belangrijk als de plenaire bijeenkomsten bij de business school, zijn de uitwerking en het overleg binnen de subset voor verdere verdieping. Om die reden komen wij ook na het afronden van de MBA opleiding nog zeker zeven keer per jaar bij elkaar om vanuit dezelfde visie en een vast format verder te gaan. Zo starten we met een kleine persoonlijke update van iedereen waarin de afgelopen periode wordt doorgenomen. Daarna volgt een Action Learning sessie waarin we een actueel probleem of vraagstuk scherp proberen te krijgen. Dit probleem of vraagstuk wordt, net als tijdens de MBA, door één van de subsetleden kort voorbereid en ingebracht. Het derde agendapunt betreft een verdiepingsthema dat weer door één van de andere subsetleden is voorbereid en ingebracht. Met dit thema worden andere leden meegenomen in diens verrijking van kennis en ervaringen van de afgelopen tijd. Na afloop gaan we altijd gezellig wat eten, en drinken we een goed glas wijn met elkaar. Dus ook na de MBA is onze band nog steeds heel hecht; we zijn zonder twijfel vrienden voor het leven. Je maakt elkaar mee in een zeer intensieve periode en daarbij komen veel persoonlijke vraagstukken en uitdagingen voorbij. Die deel je en dat schept een band.

Klopt het dat je subsetgenoten een ‘stok achter de deur’ vormen?
Zeker. Die heb je ook echt nodig. De balans tussen werk, privé en opleiding is vaak lastig te houden. Dan is het goed dat je met elkaar afspraken kunt maken die nagekomen moeten worden. We motiveerden elkaar door wedstrijdjes te bedenken, zoals: wie heeft het hoogste cijfer? Of: wie is het eerste klaar met een opdracht? Maar ook door middel van persoonlijk contact (telefonisch of face2face) ondersteunden we elkaar of gaven we elkaar een zetje in de rug. En wanneer iemand achterliep op zijn studie, dan maakten we dit bespreekbaar in de groep. Hier werd je dan op aangesproken. Afspraak is afspraak.

Sander is op 7 november als laatste van jullie subset afgestudeerd. Hoe was dat?
Mooi om te zien dat iedereen nu klaar is. We zijn trots op zijn verdediging, zijn werk en vooral ook doorzettingsvermogen om de eindstreep te halen. Hoewel hij later is dan de rest van onze subset, is het heel knap dat hij de finish toch heeft gehaald. Hierin zijn we hem steeds blijven steunen. Tja, en terugkomend op het wedstrijdelement: uiteraard hadden we onderling een weddenschap afgelegd over de uitslag van Sander.

En? Wie heeft er gewonnen?
Roos heeft zonder twijfel gewonnen; zij heeft als enige het juiste eindcijfer voorspeld! Maar uiteindelijk zijn wij natuurlijk allen winnaars. Met als hoofdprijs ‘de MBA’ kijken wij terug op een fantastische en onvergetelijke tijd met elkaar. We bevelen dit studietraject bij Business School Nederland dan ook van harte aan!

Meer informatie?
Voor meer informatie over onze MBA opleidingen neem contact op met Merel van der Ham of Sandra Blankenstein via 0344-579044/46 of mail naar info@bsn.eu.

BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of LinkedIn en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This