Ik kom dit als een bijna universeel verlangen vaak tegen bij gevestigde organisaties. Het is zichtbaar mode in managementland, want wie wil er nu niet snel inspelen op al die hedendaagse veranderingen? De klant snel en soepel digitaal kunnen bedienen via een smartphone en ook nog eens 24/7. De concurrent buitenspel zetten met unieke onderscheidende klantproposities. De mogelijkheden van nieuwe technologie maximaal benutten en ondertussen ook nog voldoen aan alle wet- en regelgeving. Zoals gezegd, wie wil dit nu niet? Iedereen kent immers het trieste lot dat bedrijven, die hier onvoldoende toe in staat zijn, treft.

wendbaar

‘Wij willen een wendbare organisatie zijn! Geen tanker, maar een speedboot!’

Ik kom dit als een bijna universeel verlangen vaak tegen bij gevestigde organisaties. Het is zichtbaar mode in managementland, want wie wil er nu niet snel inspelen op al die hedendaagse veranderingen? De klant snel en soepel digitaal kunnen bedienen via een smartphone en ook nog eens 24/7. De concurrent buitenspel zetten met unieke onderscheidende klantproposities. De mogelijkheden van nieuwe technologie maximaal benutten en ondertussen ook nog voldoen aan alle wet- en regelgeving. Zoals gezegd, wie wil dit nu niet? Iedereen kent immers het trieste lot dat bedrijven, die hier onvoldoende toe in staat zijn, treft.

Ik ondervind in het denken over wendbare organisaties veel gemene delers. De focus ligt duidelijk op het creëren van een flexibele werkorganisatie. Mandaat wordt lager in de organisatie gelegd bij teams die zichzelf organiseren. Agile werkvormen voegen in korte cycli nieuwe functionaliteiten aan producten en diensten toe. Leidinggevenden geven richting, zijn mensgericht, verbinden, inspireren, motiveren en geven zelf het goede voorbeeld. Op deze wijze kan prima worden ingespeeld op de steeds veranderende klantbehoeften. Toch zijn dat niet de enige veranderingen waar organisaties mee om moeten gaan.

Lees het Financieel Dagblad en je ziet direct een aantal voorbeelden van bedrijven die tegen obstakels aanlopen bij hun vooruitgang. GGN, het grootste deurwaarderskantoor van Nederland, beschikt niet over de middelen om 19 van de 45 aandeelhouders uit te kopen. Dit geeft ‘een rem’ op de ontwikkeling van GGN’. Maritiem dienstverlener Van Oord heeft maar liefst € 24 mln. moeten betalen om het contract met een lokale tussenpersoon te beëindigen. Deze tussenpersoon wilde niet voldoen aan de nieuwe en verscherpte eisen. De European Medicine Authority (EMA) heeft negen maanden voor de verhuizing van London naar Amsterdam te maken met een hoog personeelsverloop. Blijkbaar kunnen bedrijven tegen onverwachte problemen aanlopen bij de realisatie van hun strategie en moeten ze tevens in staat zijn hun strategische keuzes aan te passen aan wijzigende omstandigheden.

Op strategisch niveau betekent wendbaarheid dat er bij het opstellen van een strategische koers al rekening wordt gehouden met de noodzaak van tussentijdse aanpassingen. De digitale revolutie zorgt voor een ongekende snelheid van veranderingen, groeiende onzekerheid, oplopende complexiteit en toegenomen ambiguïteit. Dit maakt de omstandigheden waarin organisaties hun strategische koers moeten uitstippelen verre van stabiel, voorspelbaar en beheersbaar. Daarom moeten organisaties zich niet vastpinnen op die ene beste strategie, maar moeten meerdere opties verkend worden. Uiteindelijke keuzes worden in onderlinge samenhang en op het juiste moment gemaakt. Eenmaal gemaakte keuzes worden nauwlettend in de gaten gehouden om tijdig van koers te kunnen wijzigen.
Met alleen een flexibele organisatie heb je dus nog geen speedboot, maar een tanker die zich aan de wijzigende weersomstandigheden kan aanpassen.

Roland Bushoff
Docent strategisch management bij Business School Nederland


Meer informatie?
Voor meer informatie over de Fit For the Future programma’s neem contact op met Merel van der Ham of Sandra Blankenstein via 0344-579044/46 of mail naar info@bsn.eu.


BSN Update
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en updates van BSN? Volg ons dan op Facebook en/of LinkedIn en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die elke twee maanden verschijnt. Stuur hiervoor een email naar info@bsn.eu o.v.v. ‘aanmelden nieuwsbrief‘.

Share This